26.5.11

IKINÄ EN ENÄÄ ASIOI KOUVOLAN PIKKU PIIA -LASTEN TAVARATALOSSA

Eilen tapahtui joka äidin painajainen:

Tavan iltapäiväkävelyllä työntelin rattaitamme (Carenan Swingien tapaiset, mutta liikkeen oma malli, kolmipyöräiset) ja yhdeltä suojatieltä pyörätielle siirtyessä etupyörä jäi suojatielle. Rattaat kaatuivat ihan ympäri, reipasta tahtia kun käveltiin, ja siinä rytäkässä metallia taipui. Luojalle kiitos, Tirppis oli sillä hetkellä kantoliinassa täysin turvassa. En halua edes ajatella mitä olisi voinut tapahtua.

Soitin heti tapahtuman jälkeen liikkeeseen josta 2kk sitten rattaat ostin. Kerroin tapahtuneesta, ja melko nihkeästi käskivät tuomaan rattaat näytille, kun takuuta kerran oli vielä 4kk jäljellä. Kysyessäni aukioloaikoja, oli aikaa torstai ja perjantai, kunnes liike menisi kiinni viikon kesälomalle.

Tänään :

Hankin minulle, vaunuille ja vauvalle kyydin Kouvolaan Pikku Piia - Lasten tavarataloon, josta rattaat ristiäisrahoilla ostin. Myyjä pyysi paikalle isomman pomon (miehen) joka alkoi asiaa hoitaa. Oletin saavani suuret pahoittelut ja vähintäänkin rahat takaisin. Sen sijaan kuulin mm. seuraavaa:

"ei vika ole tuotteessa vaan käyttäjässä"

"et ole varmaankaan muistanut kiristää pikalukitusta"

"noh, onhan se valitettavaa"

"me ollaan näitä rekkakontillinen myyty, ja sinun on ensimmäiset missä on muka mitään vikaa"

Herra isoherrahan sitten näppäränä miehenä taivutteli pihdeillä renkaan kiinnikkeet takaisin suoriksi ja napsautti renkaan paikalleen.

"noni, kyllä sen nyt pitäisi pysyä"

ANTEEKSI KUINKA? Kun on kyse pienen lapsen turvallisuudesta, ei ole olemassa laatukategoriaa "pitäisi olla turvallinen"! Herra hyvin ystävällisesti toivotti hyvät päivänjatkot vaikka itku silmässä kysyin, kuuluuko minun nyt muka turvallisin mielin kuljettaa lastani näissä rattaissa. "Olisihan niiden pitänyt" aikaisemminkin pysyä kasassa ja olla turvalliset, miksi ne rikkoutumisen ja amatöörivääntelyn jälkeen olisivat yhtään sen paremmat? Metriäkään en noilla rattailla enää ajele!

Yhdestä asiasta voitte olla varmoja: minä en jätä asiaa tähän. Vaarallisin paikka maailmassa on äidin ja lapsen välissä, ja tämä äiti on helvetin kiukkuinen.

34 kommenttia:

  1. Aivan tajuttoman törkeää palvelua! Uskomatonta etteivät "ammattilaiset" ymmärrä, kuinka tärkeää turvallisuus on.

    Aloin kirjoittamaan hirmuisen pitkää sepustusta Kuluttajansuojalaista, mutta jos vastaat näihin muutamiin kysymyksiin niin voin yrittää neuvoa pidemmälle ilman turhia monimutkaisuuksia :)

    Onko rattaiden ohjekirjassa mainintaa jälkikiristyksestä ja sen tarpeesta? Jos on, olet kiristänyt.

    Teitkö lainkaan kirjallista reklamaatiota? Jos et, kuluttajaviraston sivuilta löytyy lomake. Täytä ja lähetä sähköpostitse myyjälle. Saatekirjeessä voit vielä mainita epäammattimaisen käytöksen. Muista vaatia matkakorvauksia!

    Tuliko rattaista entisenlaiset myyjän "korjauksen" jälkeen? Säilyikö rattaiden jälleenmyyntiarvo entisellään?

    Kysyikö myyjä mielipidettäsi rattaiden korjaamiseen?

    Vaaditko itse vaihtoa uuteen tai kaupan purkua?

    Kuluttjaviraston sivuilta löytyy myös paljon tietoa kuinka toimia tilanteessa :)

    Jaksamista ja aurinkoa!

    terkuin
    Erika, oik. yo

    VastaaPoista
  2. Hyi kauhea, jos Tirppa oli ollut kyydissä!!!! :O Onneksi ei käynyt pahasti!

    Mutta olipas törkeää toimintaa liikkeeltä! Pidä puolesi ja vaadi korvausta, kun kerta takuutakin oli vielä jäljellä!!

    VastaaPoista
  3. Pidä vaan puolesi, äläkä tosiaankaan jätä asiaa tuohon.

    Kirjoitan sulle pian, kunhan ensin vielä yhden työreissun hoidan. Kiitos kun laitoit osoitteesi esille.

    t. se yksi jolla on asiaa, mutta just nyt vähän keskittymistä vaativaa aikaa.

    VastaaPoista
  4. voi ei! no onneks ei sattunu mitään, sulle ja lapselle!! ja törkeetä palvelua ko.kaupassa!huh! melkeen pistää vihaks tollane..

    Meillähän on melkein samanikäiset pienokaiset :)

    www.nuokki-myeverything.blogspot.com

    VastaaPoista
  5. Lähetin myyjälle yhteydenottopyynnön asiattoman asiakaspalvelun tiimoilta, siitä huolimatta, että minua palveli liikkeen omistaja itse. Sähköpostissaan he edelleen vakuuttivat minun olleen itse syypää tapahtuneeseen, ja sanoivat valinneensa sanat huonosti tilanteessa. Tässä vastaukseni:

    Hei.

    Toivon edelleen, ettei minun olisi tarpeen viedä tätä asiaa tämän pidemmälle, sillä kuluttaja-asiamiehen ensimmäinen neuvo oli kehoitus yrittää ensin sopia asia liikkeen kanssa henkilökohtaisesti.

    Olen ostanut teiltä tuotteen, valmiiksi kasattuna. Tuotetta ei ole kertaakaan purettu, eikä sen puoleen juurikaan käytetty. Käyttöohje ei mainitse, että etupyörän kiinnitystä tulisi kiristää kilometrin/joka lenkin jälkeen/kerran päivässä, joten en ole sitä sen kummemmin ehtinyt näin vähällä käytöllä kiristellä. Tarkistanut olen kuitenkin joka kerta rattaan kokoontaitosta kasaan napsauttaessani, että pyörä on kiinni.
    Pyörä irtosi ja kiinnityskohta taipui täysin tavallisessa käytössä, takuuajan sisällä. Jos kyse olisi viasta villapaidassa tai verhossa, vähät välittäisin. Vika oli kuitenkin tuotteessa, joka vastaa minun lapseni turvallisuudesta arkisessa tilanteessa. Äitinä en voi jättää tätä seikkaa huomioimatta.
    Tuotteessa on vika, eikä se pikakorjauksella muuksi muuttunut. Olisin ollut tyytyväinen yksinkertaiseen anteeksipyyntöön ja asianmukaiseen korjaukseen ja/tai korvaukseen, mutta sen sijaan minulla on olennaiselta osalta rakenteellisesti haurastuneet (taivuttelu ei korjaa mitään) vaunut, joilla en uskalla tytärtäni enää kuljettaa, enkä minä vastuuni tuntevana ihmisenä myöskään niitä jälleenmyy, ettei kenenkään muun lapsi joudu vaaraan.
    Pidän myös saamaani asiakaspalvelua asiattomana. Minulta ei kysytty, miten tapahtunut voidaan korvata, eikä annettu myöskään vaihtoehtoja rattaiden korjaukseen. Tämä olisi mielestäni ollut vähintä, mitä hyvä asiakaspalvelija olisi tehnyt tilanteessa, missä myymänne tuote on vaarantanut pienen lapsen terveyden. Myöskään perustelu "kontillisessa näitä rattaita ei ole ollut yhtäkään viallista" ei riitä vakuuttamaan, että omani ovat täysin turvalliset tapahtuneen jäljiltä, virheitä sattuu, ihmisille ja tehdasroboteillekin. Ymmärrän, ettei tilanteessa tule aina valittua sanojaan viisaasti, mutta monetkin sanavalintanne saivat minut tuntemaan, ettei tapahtunutta tarvitse ottaa vakavasti, mistä olen mitä suuremmin eri mieltä. Tälläinen välinpitämättömyys lapsen turvallisuutta koskevassa asiassa on vaikea käsittää, varsinkin kun lapset vanhempineen ovat liikkeenne pääasiallinen asiakaskunta?

    Mikäli asiasta ei voida päästä yhteisymmärrykseen, olen valmis viemään asian kuluttaja-asiamiehelle.

    Terveisin, ******* ********

    VastaaPoista
  6. Todella hyvä tuo kirjeesi! Ei todellakaan kannata jättä asiaa sikseen, koska eihän noita enää uskalla käyttää, niin pitäähän niistä korvaus saada! Kamalaa ajatellakin, että Tirppis olisi joutunut vaaraan, jos olisi ollut kyydissä tapahtumahetkellä!

    VastaaPoista
  7. No huh huh. Nostan hattua sinun toiminnallesi ja kirjeellesi ja olen varma että hoidat asian loppuun tavalla tai toisella. Ja hykertelen riemusta kun olet asiasta avautunut täällä blogissakin, oikein on kertoa toisillekin todella törkeän huonosta palvelusta! Mitähän varten heillä se takuu on jos sillä ei sitten ole yhtään mitään merkitystä?
    Tsemppiä taisteluun (ja onneksi teillä on ne toisetkin rattaat niin että jääneet ihan ilman menopelejä)!

    VastaaPoista
  8. mua kiukuttaa vieläkin niin paljon, etten saa mitään fiksua sanotuksi. Tuo sun kirje on loistava, en ymmärrä miten olet saanut noin järkevää tekstiä kasaan kaiken jälkeen. Mitä se kuluttajasuojamies sanoi?

    VastaaPoista
  9. Pistää vihaksi! Mutta hienon kirjeen kirjoitit! Jos sama tapahtuisi mulle niin kyllä nostaisin sellasen metakan! Toivottavasti saatte korvauksen rattaista, tai edes jotain :)

    VastaaPoista
  10. jos tarvii alkaa tapella, jeesaan!

    VastaaPoista
  11. Argh, täälläkin vihastuttaa liikkeen toiminta! Todella hyvän kirjeen olet heille kirjoittanut. Toivottavasti asia alkaisi luistamaan sen myötä. Näin tärkeän asian vuoksi kannattaakin taistella!

    (Voi kun liikkeessä tietäisivät kuinka laaja kuulijakunta ja mahdollinen asiakaskunta tästä tapauksesta blogistasi lukee, niin ehkäpä hoksaisivat ettei tässä ole vain yksi äiti taistossa ja että voivat menettää tätä kautta useammankin asiakassuhteen. HAH!)

    VastaaPoista
  12. Myyjän mukaan laki ei velvoita heitä enempään kuin vääntämään metallin takaisin muotoonsa ja kiinnittämään pyörän. Olenko tässä nyt oikeasti ihan väärässä?

    "Laki lähtee siitä, että jos tuote takuuajan sisällä rikkoontuu, niin myyjällä on ensijainen velvollisuus korjata tuote kahden viikon sisällä, ja jos tämä ei
    ole mahdollista, niin sitten seuraavaksi on mahdollisuus tehdä vaihto uuteen tuotteeseen.
    Jos uutta samanlaista ei ole tilalle, niin sitten asiakkaalla on mahdollisuus vaatia kaupan purkua." Oli vastaus (osa siitä) jonka liikkeeltä sain. Eli käytännössä heillä ei ole muuta velvollisuutta lain silmissä kuin korjata rattaat määräajan sisällä.

    Kaipa mie nielen tappioni rahojeni suhteen (satanen sinne tai tänne, missäs se nyt yh-äidin taloudessa tuntuisi?) ja heitän nuo rattaat kaatikselle.

    "meille sinällään kuuluu vain vastuu myymistämme tuotteista,
    ja vanhemmille sen jälkeen huolellinen vastuu käytöstä ja silmälläpidosta mahdollisten vaurioiden osalta."

    Toivottavasti oikeus toteutuu edes puskaradion kautta. Liikkeellä on myös nettiputiikki joka menee tämän myötä henk.kohtaselle mustalle listalle.

    VastaaPoista
  13. ÄLÄ JÄTÄ ASIAA TÄHÄN!!! Myymälästä saamasi vastauksen perusteella tulee mieleen, että siellä on varmaan ennenkin ollut vastaavanlaisia tapauksia. Ovat jotenkin niin puolustuskannalla... En osaa oikein selittää, mitä tarkoitan, mutta myymälän vastaus ei tosiaankaan kuulosta hyvältä. Ja on täysin varmaa, että rattaat eivät todellakaan ole entisellään vaikka kuinka joku myyjä niitä on väännellyt ja "korjaillut"!!

    Tuli myös sellainen fiilis, että myymälkästä koitetaan vaientaa sinut!!!!! Sullehan on jumalauta myyty viallinen tuote!!!! Se on viallinen, vaikka olisi kuinka "korjattu"!!! Ota yhteyttä uudestaan kuluttajavirastoon, ja kerro saamastasi vastauksesta. Muista painottaa myös epäammattimaista asiakaspalvelua vielä lisää, sekä sitä että kyseessä on lapsen turvallisuus!

    PIDÄ PUOLESI!!!! :)

    Anteeksi sekavasta kommentista, mutta tuo meininki pistää vaan niin vihaksi!!!!

    VastaaPoista
  14. Huhhuijaa millaista toimintaa! Ei kyllä tuosta putiikista tartte kuvitella mitään hankkivansa. Ja kuinka huonoa palvelua! Ja miten välinpitämätöntä! Järkyttävää!

    Onneksi Tirppikselle ei käynyt kuinkaan.. Tuo turvallisuudesta kirjoittaminen oli kuitenkin lievä ilmaus, siinä olisi voinut olla oikeasti hengen lähtö lähellä!

    Voimia taistoon, oikeus voittakoon!

    VastaaPoista
  15. veijo perseilee niin en nyt ehi huikkaa enempää mut ota yhteys kuluttajaviranomaiseen asap. totta on, että myyjä voi myös korjata tuotteen mut en osaa nyt sanoa, päteekö tuollainen korjauksenkaltainen toimenpide miten lastentuotteisiin ja mites, jos se menee uudestaan rikki. koska ei tuote saa käytöstä mennä rikki, hei...

    VastaaPoista
  16. http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/virhe/tavara/

    VastaaPoista
  17. Todella hyvä tuo sinun kirjeesi! Mainitsit juuri kaikki oikeat asiat!

    Selkeästi myyjä yrittää edelleen väittää käyttövirhettä, jota ei ole. Kuluttajansuojalaki antaa ensisijaiseksi vaihtoehdoksi virheen oikaisun eli korjaamisen TAI uuden toimituksen. Ostajalla on OIKEUS kieltäytyä korjauksesta jos korjaus aiheuttaa esim. tavaran arvon alentumista tai kieltäytymiseen on muu erityinen syy. Virheen korjauksesta ei saa aiheutua ostajalle kustannuksia tai haittaa.

    Ja jos virhettä ei korjata edellä mainitulla tavalla tai oikaisu ei ole mahdollinen, on ostajalla oikeus vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta tai kaupan purkua olennaisen virheen kohdalla.

    Olet mielestäni täysin oikeutettu purkamaan kaupan, sillä myyjä ei ole korjannut virhettä riittävän huolellisesti ja virhe on olennainen.

    Ole yhteydessä kuluttaja-asiamieheen! Yritä olla lannistumatta :)

    - Erika

    VastaaPoista
  18. Tästä voimmekin oppia esimerkiksi sen, että hyviin vaunuihin kannattaa satsata !

    VastaaPoista
  19. http://94.199.118.186/fi/Toimialat/Kuluttajaturvallisuus/Ohjeita-ja-vaatimuksia-yrittajille/Tavaroiden-turvallisuusvaatimuksia/Lastenhoitotarvikkeet/ Noinkohan tästä olisi apua? Minulla on 6.6 asti aikaa miettiä mitä vastaan, sillä liike menee kiinni kesälomansa ajaksi.

    VastaaPoista
  20. Ihan arsesta, että tällaiseen pitää joutua hukkaamaan aikaansa ja energiaansa. Tosi paskaa asiakaspalvelua. Sun ei pitäisi joutua tappelemaan tästä sekuntiakaan.

    VastaaPoista
  21. Kuuntelee Erikaa ja vie tämä asia pidemmälle. Kyseenen liike kuulostaa nimenomaan olevan puolustuskannalla -ei totuudenmukaisella , laillisella,kannalla. Pidän peukkuja pystyssä!

    VastaaPoista
  22. Älä ihmeessä jätä tähän! Miten voi tietää pysyykö pyörä nyt?? Liike yrittää pelata sua. Nyt vaan kuluttajasuojaan valitusta. Jos ei muuta niin joutuvat vastaamaan viralliselle taholle toiminnastaan.

    VastaaPoista
  23. Komppaan edellisiä kommentoijisa, erityisesti Erikaa! Ei missään nimessä kannata jättää asiaa tähän vaan ota heti huomenna maanantaina yhteyttä kuluttajasuojaan. Tsemppiä!

    VastaaPoista
  24. Niin, miten kävi?
    Eipä tarvinne tämänkään lapsiperheen tuohon kauppaan astua. Kiitos, kun jaoit kokemuksesi!

    VastaaPoista
  25. Heippa!

    Luin tämän vasta nyt, ja olisin todella kiinnostunut tietämään, miten tuossa ratas-asiassa oikein kävi?

    Olen kohta vuoden ikäisen pojan reilu 20 v. isä :)

    VastaaPoista
  26. Tein muistaakseni lopputuloksesta ihan oman tekstin, enkä tänne ole tajunnut vastata. :)

    Rattaat menivät kaatopaikalle ja kärsin tappioni. Myyjällä on oikeus korjata rikki menneet rattaat, kun en asiaa tajunnut vastustaa sillä hetkellä. Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että rattaat olivat heikkolaatuiset ja asiakaspalvelu liikkeessä töykeää ja välinpitämätöntä.

    VastaaPoista
  27. Hyvä kun löysin tälläisen jutun. Ihan törkeää touhua!!! En kyllä astu jalallanikaan tuohon liikkeeseen.

    VastaaPoista
  28. Liikkeen sivuilta kopioituna: "Pikku Piia Oy on perheyritys, jossa panostetaan laatuun ja ystävälliseen asiantuntevaan asiakaspalveluun." - joopa joo?

    VastaaPoista
  29. Voi ei mitä asiakaspalvelua. Itselläni vajaa 4kk vanhat osann merkkiset rattaat pikku piiasta. Sellaiset johon saa auton turvakaukalon kiinni. Äsken ne sitten kesken kauppareissun hajosivat! Yhtäkkiä mutterit lentelivät pitkin kaupan lattiaa. Joku metalli(tuki)putki, joka oli kiinni renkaassa, irtosi. Onneksivauhtia ei ollut ja lapsi pysyi kyydissä! Mutta täytyy sanoa että kyllä pelästyin. Huomena olisi edessä liikkeessä asiointi. Toivottavasti vastaanotto ja palvelu parempaa kuin sinun tapauksessasi. Pitää täysin paikkansa että äitiä ei kannata suututtaa kun kyse on lapsen turvallisuudesta ja hyvinvoinnista!

    VastaaPoista
  30. Minulla on syksyllä 2000 ostetut rattaat vieläkin olemassa ja ehjät.

    VastaaPoista
  31. Älä missään nimessä jätä asiaan kesken. Toivottavasti mahdollisimman monet perheelliset ihmiset äänestävät jaloillaan ja jättävät kyseisen liikkeen väliin.

    VastaaPoista
  32. "Hyvä kello kauas kuuluu, huono vielä kauemmas"

    Olen juuri ostamassa nettikaupasta rattaita, ja olen karsinut kauppoja niin että vain kaksi on jäljellä. Toinen niistä on Pikku Piia.
    Tämän postauksen luettuani, aion ostaa toisesta liikkeestä. Yrittäjä saa nähdä, miten kauaskantoiset seuraukset tällaisella voi olla.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi. ♥

(Yli 2 viikkoa vanhoihin postauksiin tulevat kommentit menevät valvonnan kautta, joten ethän ihmettele, jos kommenttisi ei tule heti näkyviin)

Muuta blogissa:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...