10.11.11

Ruokaremontti

Tee syö hyvää ja monipuolista ruokaa. Itse huomaan usein, että ruokapäiväkirjassa lukee:

  • klo 11: paahtoleipä, kuppi kahvia
  • klo 16 mandariini
  • klo 21/22 kaikenlaista roskaa. Ruuanjämiä/eineksiä, leipää, kaakaota, coca colaa, keksejä.
Lyhyesti sanottuna pahalta näyttää. Ei tuolla ruokamäärällä lihomaan pääse, mutta satavarmaa on myös se, etten saa tarvittavia vitamiineja ja muita kropan rakennusaineita. Enkä näytä kovin hyvää esimerkkiä Teelle, ei sillä että se vielä tajuaisi, tai että pystyttäisiin muutenkaan syömään yhtä aikaa.

Ajattelin tehdä itselleni (ja miksei muillekin) kolmen viikon ruokasuunnitelman! Idealla, että edellisen päivän päivällisestä pitää aina jäädä seuraavan päivän lounaalle. Eli yhtenä päivänä saisi kahta eri lämmintä ruokaa yhdellä kokkauksella. Tämä vaatii kuitenkin paljon suunnittelutyötä ja matikkaa (tällä budjetilla ja kahden hengen perheelle)..

Ja siksi pyydänkin teiltä ideoita:



Mikä on sinun arkiruokabravuurisi?


19 kommenttia:

  1. Hei!
    Ihan vähän aikaa sitten eksyin blogiisi kurkkimaan ja nyt on tullut parissa päivässä luettua koko blogi läpi. Tirppa on aivan ihanan suloinen ja sinä mahtava äiti ja muutenkin todella vahva nainen! Seuraan varmasti jatkossakin teidän elämää. :)

    Meillä vähän samaa ongelmaa täällä, pojalla ikää 10kk ja samaan aikaan syöminen ei kyllä vielä onnistu. Oma ruokapäiväkirja näyttä aika samaa kun sinulla ja hirvittää. Toisina päivinä tosin onnistuu se omakin syöminen kun oikeen yrittää.

    Meillä usein tehdään purjo-perunakeittoa, porkkanakeittoa tai jotain muuta kasvissosekeittoa arkisin. Maistuu sekä pojalle että äidille, valmistuu aika nopeasti ja on helppo suolata ja maustaa omalla lautasella niin ei tarvitse pojalle erikseen keitellä. :)

    VastaaPoista
  2. Heippa!

    Mä teen yleensä mielellään ruokaa paljon kerrallaan että saan pakkaseen ja riittää miehellekin töihin evääksi, niin mielellään jatkan esim. normi makaroonilaatikkoa kukkakaalilla, porkkanakuutioilla tms jolloin tulee myös sitä terveellisyyttä kehiin :)
    Samaten kanakastike esimerkiks saa multa jatketta ananasmurskasta ja paprikasuikaleista.
    Näin syksyllä käytän hyödyks törkeen halvat kotimaiset vihannekset ja käytän niitä erilaisiin wokkeihin, lihapataan tai höyrystettynä.
    Sitten tätä syödään suht usein kun tuo 10kk pojan vesseli niin tykkää, eli teen perunamuusin (johon käytän voita ja ehdottomasti muussaukseen kiehautettua maitoa!) ja sinne sekoitan paistetun jauheliha-sipuli sekoituksen ja höyrytetyt porkkanakuutiot. Muusiin voi käyttää perunan lisäksi esim. kukkakaalia. Ja porkkanakuutiot saa kätevästi painettua haarukalla pieniks lautasella jos taapero sattuu olemaan mallia sihtikurkku :)

    VastaaPoista
  3. Voi apua, miten pysyt hengissä tuolla ruokamäärällä! Kääks. Mä syön samanlaisen määrän pelkällä aamupalalla.. Imetysaikana söin kahden tai kolmenkin edestä, ja pullan joka välissä. Me myös otettiin aika nopeasti tavaksi syödä pojan kanssa samaan aikaan (yleensä onnistui, aina tietty ei), eipähän tarvinnut hengata keittiössä ypöyksin. Noudatetaan myös tuota päivällisestä lounaaksi -taktiikkaa, kaksi kokkausta päivässä tuntuu ylivoimaiselta.

    Mutta asiaan! Mäkin suosittelen keittoja, niitä valmistuu huomaamatta isokin määrä ja siitä saa helposti lapsellekin sopivasti soseutetun annoksen. Me syödään paljon erilaisia nopeita pastoja: kana, tomaatti-mozzarella, lohi jne. Lapsi tykkää syödä pastansa sormin, kastiketta sitten sörkitään suuhun lusikalla. Makaronilaatikko on yleensä loppukuun ruokaa (riittää melkein koko viikoksi, yrh), uudeksi hitiksi on tullut kanakiusaus (ohje bongattu Vauva-lehdestä!). Pavut ja linssit on edullisia ja täyttäviä, mausteisiin kannattaa satsata kerralla niin saa vaihtelua pöperöihin. Me käytetään arkiruoassa aika paljon apuna pakasteita ja muuta puolivalmista, perunoita kuorin ehkä kerran vuodessa...

    Mä oon blogiinkin pistänyt joitain reseptejä, mutta kyllä se mitä-tänään-syötäis-ongelma on hyvinkin tuttu. Kolmen viikon suunnitelma kuulostaa erittäin kunnioitettavalta!! :)

    VastaaPoista
  4. Sama ongelma täälläkin! Nopeita ja taaperon kanssa yhteisiä kahden hengen aterioita on esimerkiksi: bataatti-inkiväärikeitto (molemmat pataan ja soseeksi, lisäksi oliiviöljyä), lohi ja perunamuusi (lapsen lohenpalanen kypsyy mikrossa 30 sekunnissa), jauheliha-moussaka (lapselle soseeksi). Tsemiä!

    VastaaPoista
  5. Me tehdään aina isoja määriä kerralla ja osa päätyy pakastimeen. Yksi hyvä, jota voi myös varioida, on semmonen juuresuunivuoka. Bataattia, pottua ja porkkanaa viipaloituna, sitten valinnan mukaan jauhelihaa, soijarouhetta tai erilaisia papuja. Soosiin purkki vihreää pestoa, purkki kermaa ja puristettua valkosipulia mieltymysten mukaan. Soosin ei tarvi ihan peittää juureksia. Sitten jossain vajaassa 200 asteessa tunteroinen.

    Sitä en kyllä vielä osaa sanoa mikä vois olla sovellettavissa hyvin myös kiinteitä syöville.

    VastaaPoista
  6. makaronilaatikko, lasangnette, italian pata (kaikki pussi ruoat. ruuan pitää olla meillä sellaista että teen vähän, menen leikkimään, syöksyn juosten tekemään vähän lisää, menen leikkimään, (sama rumba jatkuu n. 0,5-1h) sit lapsi syöttötuoliin, tavara uuniin/hellalle valmistuun ja sit syyään yhesä tai mä syön ja tyttö saa leipää tai hedelmiä jos on jo syöny oikeen ruokansa. Pihvit on myös aikast nopeita tehä, mutta silloin pitää pitää tyttö syöttötuolissa ettei se seiso tavan mukaan hellan ja mun välissä ja saa roiskeita päällensä. pihvejäkin kun on useesti alennuksessa päiväysten takia nii niitä voi pari kertaa vuodessa syyä ;)

    VastaaPoista
  7. Bataatti-kookoskeitto! Sopii myös yhteiseksi syötäväksi, kun ei perusohjeena sisällä mitään alle vuosikkailta kiellettyä :)

    Bataattia
    Kookosmaitoa
    Mausteita mielen mukaan
    (Inkivääriä, limeä)

    Pilko bataatit ja keitä vedessä pehmeiksi
    Jätä hiukan keitinvettä kattilaan, lisää kookosmaito ja mausteet, soseuta. Valmista! (Päälle basilikaa ja/tai ranskankermaa.)

    VastaaPoista
  8. Keitot on hyviä ja paranee vaan lämmittäessä. Eli erilaisia kasviskeittoja, kanakeittoja ja nakkikeittoja tulee tehtyä ja ne on aika edullisiakin, koska niihin menee paljon halpoja raaka-aineita, perunaa, porkkanaa, kaalia (jos tykkää, mä en) ja muita kasviksia.

    Sitten vaan tuunaa keiton joko jauhelihalla (yhdestä paketista saa vaikka kahteenkin keittoon, toisen puolen voi pakastaa raakana jos ei heti tule käyttöön), kanasuikaleilla, lohisuikaleilla tai nakeilla.

    VastaaPoista
  9. Budjetista ei kannata huolehtia - hyvin kotiruokaa syömällä säästät huimasti verrattuna colan ja kaikkien naposteltavien syömiseen! Juurekset ja pakastekasvikset on edullisia ympäri vuoden, ja soijarouheella saat omaan ruokaan hyvin lihan jatkoa. Jos on pakastetilaa, niin tee kerralla isompia annoksia ja pakasta annoskokoisina määrinä. Ruokaa on hyvä olla pakkasessa niitä päiviä varten, kun et ehdi tehdä sitä itsellesi.

    Perunakeitto on halpaa, siihen saa jatkoa ja vaihtelua mm. erilaisilla pakastekasviksilla (älä jää pelkkään porkkanaan jumiin :)), jatkaa voi sitten jauhelihalla/makkaralla/lihapullilla/makaronilla...

    Sosekeitoista saat täyttävää, kun laitat mukaan jotain maitotuotetta. Jotkut laittaa ranskankermaa, mutta ei ole mikään budjettiratkaisu.. Ennemmin vaikka ihan tavallista kermaa :)

    Makaronilaatikko jatkuu tosi kivasti tomaatilla tai tomaattisoseella ja porkkanaraasteella sekä sillä soijarouheella. Itse en tykkää munamaidosta, vaan ostan mieluummin koskenlaskijaa ja sulatan sen kattilassa kiehuvaan veteen. Nam!

    Hernekeitto tehtynä itse on ihan puoli-ilmaista, ja kun näkee sen vaivan, niin tosi hyvää.

    Pakasteseiti ei itsessään kuulu mun suosikkeihin, vaikka edullista kalaa onkin, mutta kun laittaa paketin sitä + perunasuikaleita + kasvissuikaleita kattilaan, keittää kaiken ihan mössöksi, surauttaa sileäksi ja lorauttaa kermaa tai sulatejuustoa sekaan = kalasosekeitto.

    Tarjousten kyttääminen ihan oikeasti kannattaa, samoin pakkaseen ostaminen, jos jotain saa halvalla. Itse ostan paljon alelapuilla varustettuja ruokia, jotka siis voi laittaa pakkaseen. Kun syö heti sulatuksen jälkeen, niin ovat ihan syöntikelpoisia vielä pitkänkin ajan päästä. Leikkeleet pakastan pienissä pusseissa, jos ovat menossa vanhaksi, niin ei tarvitse jääkaapissa säilyttää isoa määrää, joka kyllä pilaantuu sitten nopsaan.

    Yläasteen köksänkirja sisältää yllättävän paljon vinkkejä, joilla penni venyy ja syö terveellisesti. Budjettia ne kouluillakin laskee, joten käytetyt raaka-aineet harvoin on kovin kalliita :) lihat kannattaa ostaa monesti lihaliikkeistä, jos paikkakunnalla vain sattuu sellainen olemaan. Yllättäen ovat ainakin täällä edullisempia kuin kauppa.

    Niin ja Rainbowt, Pirkat sun muut kaupan omat merkit varmaan tunnetkin jo. Nehän tehdään usein samalla linjalla priimatuotteiden kanssa. Joskus tosin ovat priimamiinus-luokkaa, eli eivät ihan sitä ykköstä, mutta oikeasti todella hyvää tavaraa.

    Tsemppiä! :) ja nyt oma ruokailu kuntoon, väsyt ja sairastut tolla syömisellä alta aikayksikön. Kotiruoat käyvät melkein kaikki myös Tirpalle hyvin. Suolaahan nykypäivän ihminen saa yleensä ihan riittävästi ilman, että sitä lisää mihinkään ruokaan itse.

    Terkuin,
    Anna
    Lapseton, mutta opiskelija :)

    VastaaPoista
  10. Yksi kaverini, pienten lasten äiti, tekee niin, että hänellä on pienillä lapuilla erilaisia yhdistlmiä, joista tulee selkeän monipuolinen kokonaisuus (esim. vaikka sämpylät + lihapullat + perunamuusi + porkkanaraaste), ja näistä lapuista hän sitten kokoaa viikon ruokalistan kerrallaan ja pyrkii ostamaan tavarat kerralla. Ja juuri niin, että vaikka edellisen päivän puuroa käytetään seuraavan päivän leipomiseen. Vaikuttaa olevan semmoinen systeemi, että saa oikeasti säästettyä rahaa.

    Itse olen tosi tykästynyt bataattiin. Teen paljon esim. semmoista, että isoon uunivuokaan ensin bataatti- ja porkkanapaloja, ja niiden päälle vähän siirappia ja kuivattua ruohosipulia. Sitten päällimäiseksi kanaa ja kanan päälle ketsuppia (ja mausteita aikuiselle). Sitten keitän makaroonia, ja pakastan annoskokoisiin pusseihin. Yhdestä vuoallisesta tulee yleensä n. 7-9 pussia kanapalojen koosta riippuen, ja hintaa tulee ihan maks. 10 euroa. Sitten syödessä otan jotain pikkutomaatteja tms., niin tulee se tuorepuoli.

    Makaronilaatikon jatkamiseen ja monipuolistamiseen sopii tosiaan hyvin esim. porkkana, ja yksi mikä minusta sopii hyvin makaronilaatikkoon on pakastemaissi.

    Yleisesti ottaen tykkään uuniruuista - esim. kasvislientä, täysjyväriisiä, kanaa, sipulia, pakastevihanneksia ja uuniin. Valmistuu itsekseen ja tulee tosi hyvää.

    Minäkin kannatan tuota, että enemmän pakasteeseen kerralla jos se suinkin on mahdollista. Joskus teen niinkin, että pakastan pieniin pusseihin yksi laji/pussi esim. riisiä, kanaa, erilaisia vihanneksia, makaroonia yms., ja sitten syömään ruvetessa voi valita mistä haluaa kasata aterian.

    Kyllä se äidin hyvinvointi on yksi tärkeimmistä asioista, ja siinä kyllä avainasemassa on unen lisäksi ruoka. Tsemppiä uuden toteuttamiseen!

    VastaaPoista
  11. Mulla on tapana istahtaa joka sunnuntai-ilta alas ja suunnitella paperille seuraavan viikon ruokalista. Ruoka on valmista joka päivä klo 17, kun nälkäinen isi saapuu töistä. Ruokaa jää aina seuraavan päivän lounaalle meille kotoilijoille ja miehelle töihin evääksi.

    Ennen listojen tekoa tuntui, että samat makaronilaatikot ja bologneset pyöri viikosta toiseen lautasilla. Kaupassa oli ahdistavaa käydä pähkäilemässä mitä tänään syötäisiin ja ruokaan meni tuhottomasti rahaa.

    Kaivoin kaupungin sivuilta päiväkodin ruokalistan ja otan sieltä ideat jos ei keksi mitään. Päikyissähän suositaan usein keittoja ja laatikoita jotka on taloudellisestikkin kannattavia, kun tulee isompi määrä kerralla.

    Suosittelen siis ruokalistojen suunnittelua etukäteen. Meillä ollaan saatu tiputettua ruokakuluja monella sadalla eurolla kuukaudessa ja syödään terveellisemmin kuin koskaan!

    VastaaPoista
  12. Kolmen viikon ruokalista kuulostaa ihan mahtavalta. Varsinkin, jos tarkoitus on elää pienellä budjetilla. Itsestä kun tuntuu, että syö viikosta toiseen samoja ruokia. Ja välipaloina tietenkin keksejä ja muuta helppoa ja epäterveellistä.

    Mä tykkään tehdä lihapullia (nopeampi versio on tietenkin lihamureke), tietenkin pakasteeseen asti. Ja jos pennin venytys on tarkoituksena, kannattaa leipoa leivät/sämpylät itse. Mä tein opiskeluaikana pitkään leivät itse, mutta nyt tuon naperon kanssa ei ole tullut paljon leivottua. Kunnollinen kantoreppu varmasti mahdollistaisi leipomisen meilläkin, mutta en ole vain raskinut ostaa.

    VastaaPoista
  13. Paista sipulia ja valkosipulia. Lisää jauheliha ja tämä http://www.rainbow.fi/tuotteet/elintarvikkeet/kastikkeet/rainbow-basilicata-pastakastike-420-g/ Sit keität näitä http://www.rainbow.fi/tuotteet/elintarvikkeet/riisit-ja-pastat/rainbow-tagliatelle-nauhapasta-500-g/ Tulee maksamaan alle 4e :)

    VastaaPoista
  14. eiku alle 6e jos ostaa 2e jauhelihan :) Tästä syöt neljä kertaa :)

    VastaaPoista
  15. Tämä ei nyt mitenkään liity tähän postaukseen, mutta miten niiden vaunujen kanssa kävi jotka silloin meni rikki? Mä olen yrittänyt selailla tätä blogia, mutten löytänyt mistään. Saitko korvauksia tai muuta?

    VastaaPoista
  16. Ensinnäkin kiitos kaunis kaikista ruokavinkeistä, lista on valmis lukuunottamatta ensimmäistä ruokaa. ;)

    Noora, vaunut menivät kaatopaikalle. Mitään korvauksia ei herunut, koska kuluttajansuojan mukaan myyjä menetteli lain sallimissa puitteissa. Itse en kuitenkaan niillä vaunuilla enää uskaltanut ajella, enkä niitä myöskään kenellekään antaa/myydä.

    VastaaPoista
  17. Ohhoh, aika hullua toimintaa! Hienoa tämä, että pienten lasten turvallisuudella ei ole juurikaan väliä vaan raha ratkaisee kaiken. :( Mä aion ainakin boikotoida kyseistä liikettä ja toivon todella, että puskaradio toimii.

    VastaaPoista
  18. Gratiinit on aika helppoja tehdä, sen kun heittää setit pataan/vuokaan, latoo juustoa päälle ja heittää uuniin. Yksi oma lemppari on parsa/kukkakaaligratiini, johon holvataan purkki kermaa (tai smetanaa tai sulatettua koskenlaskijaa) ja päälle jotain halppisjuustoa. Ja maun mukaan suolaa ja mustapippuria.

    Toinen helppo on kasvis(sose)keitto, josta saa kans melko ruokaisaa laittamalla sekaan esim. koskenlaskijaa. Minestronekeitto on myös hyvää, eikä siihen tarvitse kuin kasan jämäkasviksia, sipulia ja valkosipulia spagettia ja purkin-pari tomaattipyrettä. Lisäksi sekaan voi sotkea (soija-)nakkeja ja jos haluaa täyttävämpää safkaa niin kikherneitä tai härkäpapuja.

    Erilaiset ruokaisat salaatit vaan paranee seuraavaksi päiväksi. Jos joskus hairahdun syömään kalaa niin se on usein seuraavassa muodossa: kuutioitua paprikaa, omenaa, suolakurkkua, normikurkkua, punasipulia, tonnikalaa ja jotain pastaa, sekaan sotketaan voileipäpikkelsiä vähän niinku majoneesiksi.

    Ja peeäs, ruokaa saa myös kauppojen takaa sulkemisajan jälkeen, jos ei hätkähdä sitä faktaa että ne pitää kaivaa roskiksesta. Yleensä kaikki on kuitenkin nätisti omissa, suljetuissa paketeissaan, joista voi näppärästi tarkistaa parasta ennen -päiväyksen ja päätellä, onko sapuska syötävää vai ei. Näin talvella voi hyvillä mielin dyykata maitotuotteitakin, ne kun on siellä rodessa ikään kuin jääkaapissa. Kotona pakkaukset voi sitten vielä huuhtaista ja kas- jääkaappi on täynnä ilmaista ruokaa!

    Tietysti dyykkailu pienen lapsen kanssa voi olla melko haastavaa, takapiha-alennusta kun voi yleensä käyttää vasta kauppojen sulkemisajan -ja näin myös yleensä muksun nukkumaanmenoajan- jälkeen. Jos nyt kuitenkin joskus sattuu olemaan myöhäisellä vaunuiltalenkillä niin kannattaa ehdottomasti kiepata lähikaupan takapihan kautta :)

    VastaaPoista
  19. Minun suurin suosikkini ovat sosekeitot. Helppoa ja näppärää, kattilaan vaan kasvikset, annetaan kypsyä ja sitten soseeksi. Sinne voi melkein heittää mitä tahansa kasviksia missä tahansa suhteessa, kokemuksella huomaa sitten jos joku ei toimi. Ja maustaa voi vaikka miten, ärsyttää melkein kun aina jos jossain on kasvissokekeittoa tajolla, se on sitä peruskeittoa johon ei juuri ole mausteita lisätty. Joo, hyvää sellaisenaan, mutta mausteilla ja juustoilla siitä saa loihdittuja ei variaatioita loputtomasti.

    Toinen "bravuurini" on ns. tuttujen ruokien uudistaminen. Makaronilaatikkoon jauhelihan sijaan kasviksia ja sieniä, voimakkaammat mausteet jne. Toki lapsen kanssa se mausteiden kanssa pelaaminen voi olla haastavampaa, mutta voihan siitä tehdä vähän miedomman version ja itselle tarvittaessa lisäillä.

    Minun ruokalistani määräytyy aika lailla kauden kasvisten mukaan, koska jos kaali maksaa 60 senttiä kilo, niin ihan varmana seuraavien viikkojen ruokiin saan sitä tungettua, melkein kaikkiin jopa. Tuolla tavalla säästää rahaa, ja tulee automaattisesti vaihtelua ruokiin edes kausittain.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi. ♥

(Yli 2 viikkoa vanhoihin postauksiin tulevat kommentit menevät valvonnan kautta, joten ethän ihmettele, jos kommenttisi ei tule heti näkyviin)

Muuta blogissa:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...