14.4.12

Lempijuttuja: lukeminen


(Päiväuniaikaan makuuhuoneesta kuului pulputusta. Varustauduin kameralla. Tämän löysin.)

Mieluiten Tee lukee sängyllä, joku lempipehmo tarkkaavaisena korvana, ja ihan itse.

Joskus äitikin saa lukea, ja silloin luetaan samaa satua monta kertaa ja katsotaan kaikki kuvat tarkkaan. Tee on kärsivällinen kuuntelija.
Siinä samalla olen positiivisesti järkyttynyt monet kerrat. Miten jo tuon ikäinen lapsikin ymmärtää, että pinkki piirretty kissanpää on "kissa" eli se sama karvaotus joka pyrkii nukkumaan Teen nukensängyssä vaikka miten kieltää? Tai miten kuva lankapuhelimesta saa lapsen laittamaan käden korvalle ja sanomaan "haloo"? Aion seuraavan tilaisuuden tullen ostaa jonkun 1000 ensimmäistä sanaa kirjan, ja lukea sitä ipanan kanssa, kun kiinnostusta asiaan on. Tänään neiti sanoi "pookkana", mummilaan kun oli ostettu pehmovihanneksia, ja niillä oli ahkerasti leikitty koko eilinen iltapäivä, kun minä olin luokkaretkellä pääkaupungissa. Porkkana. Ihan oikeasti. Aivot on kummallinen elin!

(Harhauduin aiheesta.)

Teen lempikirjoissa on värikkäitä kuvia, ja riimikkäitä tekstejä. Itsekseen neiti "lukee" aika erikoisia valittuja paloja kirjahyllystään. Laulukirja on jostain syystä kiva. Ja äidin vanhat Konrad-kirjat. Niistä puuttuu jo sivuja, mutta 1-vuotias ei ehkä asiaa huomaa.

Itse olen ollut pahasti lukutoukkautunut pienestä asti. Kolmannella luokalla olin lukenut kaikki Neiti Etsivät. Viidennellä korkkasin Taru Sormusten Herrasta kirjat, ja vietin 11.syntymäpäiväni postilaatikolla, varmana siitä, että saisin kirjeen ja pääsisin Tylypahkaan Harry Potterin kanssa. Vanhempani uskoivat, kun teininä sanoin viettäväni koko iltapäivän ja illan kirjastossa. Koska todella tein niin. Kirjaston kesäsulkuun oli pakko varautua etukäteen. Epätoivon iskiessä luin yhtenä kesänä kaikki äitini dekkarit, kirjahyllyllisen, ja jäin koukkuun (niihinkin). Kirjojen parissa itken, nauran, rakastun, tulistun, petyn ja huokaan helpotuksesta. Lukeminen on minulle henkireikä, pakopaikka arjesta ja omista asioista.



Olen siis pohtinut: onko tämä tarttuvaa, vai periytyvää?


4 kommenttia:

  1. Olen itse todella lukutoukkaantunut. Opin myöhään lukemaan, mutta vihdoin opittuani en muuta olisi tehnytkään! :D Meidän pari viikkoa Teetä vanhempaa poikaa ei kiinnosta lukeminen sitten tippaakaan. Eläinkirjoista katsoo kuvia ja kuuntelee kun matkin eläinten ääniä, jos koitan lukea mitä kuvien vieressä lukee läiskähtää kirja kiinni... Joskus sattumalta pläräilee jotakin kirjaa itse, mutta enimmäkseen repii sivuja irti. Pojan isäkin on varsinainen lukutoukka, eli ei ainakaan meillä ole periytynyt.

    Toivottavasti hiukan isompana kiinnostuisi kirjoistakin. Tai olen turhaan säästänyt kaikki lapsuuden kirjani ja ostanut innolla uusia Roald Dahleja yms. :D Tai ehkä tämä mahassa kasvava pikkusisarus sitten edes innostuisi... :D On se vaan kuitenkin aika ankeaa kun kovasti tekisi mieli toisen kanssa yhdessä lukea, mutta toista ei tippaakaan kiinnosta... ;D

    VastaaPoista
  2. Periytyvää, ihan varmasti. :D Oma lukuhistoriani neitietsivineen ja muineen on sama kuin sinulla, mutta esikoisen synnyttyä taisi mennä likemmäs vuosi ennen, kuin jaksoin taas ottaa kirjan käteeni. (Ilmankos masennuin!) Silti tuo nyt melkein 2-vuotias miehenalku on alusta asti nukkunut kirja tai kaksi kainalossa, ja käypä tuo kyläpaikoissa ensimmäiseksi katsastamassa, miltä kirjahylly näyttää.

    Ihana merkintä! :)

    VastaaPoista
  3. Pieni jääkarhu on kyllä todella etuoikeutettu <3

    VastaaPoista
  4. Se on valikoivasti periytyvää =)
    Minun vanhemmista isäni lukee todella paljon. Meistä lapsista lukee kaksi todella paljon, minä ja veljeni.
    Omia lapsia on neljä, joista ekaluokkalaiset kaksoset lukevat kaiken minkä käsiinsä saavat, tyttö vielä vähän veljeään enempi.
    Kaksi nuorinta ei ole vielä innostunut pahemmin.
    Mua hymyilytti, tuo Harry Potter-juttu. Ite olin jo aikuinen kun uppouduin Harry Pottereihin =) Kaikki on luettu, monta kertaa!

    Hansu

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi. ♥

(Yli 2 viikkoa vanhoihin postauksiin tulevat kommentit menevät valvonnan kautta, joten ethän ihmettele, jos kommenttisi ei tule heti näkyviin)

Muuta blogissa:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...