3.7.12

Kroppa haltuun


Haluan lopettaa imettämisen monista syistä. Lähinnä siksi, että hetki on oikea. 

Mutta olen myös kyllästynyt siihen, että vartaloani hallitsevat imetyshormonit, ovat hallinneet jo puolitoista vuotta. Joitakin huomioita imettämisen vaikutuksista:

- Nälkä. Tuotan ravintoa toiselle elolliselle olennolle. Olen kokoajan nälkäinen. En ole siis päässyt laihtumaan imettämällä, mutta en kyllä ole lihonutkaan.
- Tyhmyys. Ihan oikeasti. Kun ennen differentiaalilaskentakaan ei tuottanut ongelmia, on imetysaivoilla työlästä ratkaista edes ensimmäisen asteen yhtälöä. Keskittyminen on olematonta. Muisti on kuin rikkoutunut kovalevy, muistan juttuja sieltä täältä mutta kaikesta on hävinnyt terä. 
-Energiataso. Olen erittäin tarmokas ihminen. Normaalioloissa. Imettäminen sai minusta esiin sohvaperunan. Kaikki ylimääräinen energia valuu rinnoista ulos. Hehkeää.

Aikansa kutakin. Kroppani on kantanut lasta (lähes) yhdeksän kuukautta, ja tarjonnut maitoa kasvavalle lapselle jo (lähes) puolitoista vuotta. Nyt on aika, että tämä kroppa alkaa tehdä töitä myös minun hyvinvointini eteen.

En paina yhtään enempää, kuin ennen raskautta, joten  raskauskiloista on turha tässä yhteydessä puhua. Ne jäivät laitokselle ja lähtivät turvakaukalossa kotiin. 

Sen sijaan voisin tiputtaa ne kymmenen kiloa jotka hamusin lanteilleni Saksassa vietetyn vuoden aikana. (Oi olut ja aito voi!) Ja kiinteyttämisellekin olisi tarvetta.


Lähtötilanne:

Olen 171cm pitkä.
Paino: 70kg
BMI: 23,9



Ongelma tulee tässä: inhoan liikuntaa. En ole onnistunut löytämään liikuntamuotoa, josta nauttisin tai saisin mitään iloa. Liikunta on pakkopullaa. Mitä hauskaa liikuntaa voi harrastaa ilman lapsenvahtia? Hyötyliikuntaa tulee autottomalla vilkkaan puolitoistavuotiaan lapsen yksinhuoltajalla riittämiin, eli siihen on paha mennä mitään lisäämään, ellen rupea imuroimaan naapureillakin..

13 kommenttia:

  1. Itse en voi sietää juoksemista, mutta olen onnistunut löytämään hyvän vaihteen. Juoksen intervallityyppisesti rattaiden kanssa. Muksu nauttii.
    Kävelen 5 min, sitten juoksen 1 min, kävelen 1 min, juoksen 2 min, kävelen 1 min jne, nostan juoksun minuuttimääriä. Ei tarvitse ajatella kuin niitä muutamaa juoksuminuuttia - paljon helpompi kuin että "vielä pitää jaksaa juosta 20 min, en pysty..." Tunnin lenkki on kasassa ihan huomaamatta.
    Lihaskuntoa teen iltaisin kun lapsi menee nukkumaan. Jätän kotityöt kylmästi tekemättä pari kertaa viikossa ja teen dvd'itä. Juutuubissa on hyvä kanava: Pop pilates. Siellä on kaikenpituisia treenejä kaikille lihasryhmille. Kannattaa aloittaa Beginners-versioille.
    Yhärinä tulee popsittua aika paljon helpommin kaikkea epäterveellistä, kun ei jaksa kokata itselleen ja tuleehan niitä lohtusyömisen tarpeitakin. En stressaa siitä, mutta liikunnasta en tingi.!
    Tsemppiä kropan haltuunottoon!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Loistavaa, miten mie aina unohdan youtuben? :D

      Ja joo, yksinhuoltajana tulee syötyä sitä mitä kiinni saa. :D Eli jos on aikaa syödä (klo 23 illalla) niin sitten kanssa syö, liikaakin. Säännöllisistä ruoka-ajoista olisi helpompi pitää kiinni jos likka söisi kiltisti itsekseen pidempään kuin 5 minuuttia.. oma ruoka tuppaa jäämään syömättä.

      Poista
  2. Kinectin avulla ajattelin itse laihtua/kiinteytyä kunhan maha asukki tulee pihalle n.8vk päästä.Toinen mitä aion käyttää hyväksi on hunksien body dvd ja jos löydän vielä stockmannilta dvd:n joka oli tarkoitettu raskaana oleville/synnyttäneille kiinteyttämiseen jossa voi syntynyttä lasta käyttää painona.
    Mulla ei oo pahemmin painoa nytten tullu mutta haluan silti tiputtaa painoa n.20 kiloa ankaralla lyhyellä aikataululla joko jälkitarkastukseen mennessä tai ristiäisiin.Hauskinta on mullakin tässä koitoksessa että inhoan liikuntaa "/ Mutta ehkä me molemmat saadaa haluamamme lisät pois joillain keinolla :)

    VastaaPoista
  3. Olen itse paininut saman ongelman kanssa; mitä liikuntaa voi harrastaa kun lapsenvahtia ei juurikaan ole käytettävissä. Ennen lapsia kävin monta kertaa viikossa salilla ja kerran viikossa juoksulenkillä, kotijumppia olen todella huono tekemään. Siitä kertoo käsipainot, jotka ovat pölyttyneet puolivuotta kierreportaitten alla joogamaton vieressä.
    Allekirjoitan myös imetysaivot, jotka ovat normaaleja aivoja typerämpi versio.

    VastaaPoista
  4. mä oon juossu Porin juoksukoulun mukaan (googlettamalla löytyy), on tosi helppo alkuun, mut ohjelman edetessä huomaan, että kyllähän tässä jaksaakin juosta pidempään. sit tosiaan lihaskuntoakin pitäis olla, jos kiinteämmäksi haluaa. ite kyl huomaan et parhaiten laihdun, kun tarkkailen syömistäni. että oikeesti syön järkevästi, enkä napostele koko ajan. oon käyttäny Jutta Gustafsbergin go fa go-diettiä. (löytyy myös googlettamalla:D) se on sopinu mulle, koska siinä on just tarkat määrät mitä pitää syödä, mutta kuitenkin valinnanvapautta, että saa päättää esim. mitä kasviksia syö. ite teen niin, että syön lounaaksi yl salaatin ja päivällinen on sit lämmin ruoka, jossa kasviksetkin on lämpösiä, ni tulee siinäkin vaihtelua. ja tosiaan sen lounassalaatin teen yleensä niin, että joukkoon sit edellisen iltaruuan lihoja. mulla ei oo ollu tuon kans pahemmin nälkää, välillä meinas jäädä välipalat ja iltapalatkin välistä, mutta kyllä ne kaikki kannattaa syödä! Ite kyllä jaksaa paljon paremmin, kun syö järkevästi eikä pelkkää hiilari-höttöä. ja mulla oli sama tilanne, että raskauskilot oli kyllä poissa, mut ne sitä ennen hankitut kilot kyllä tallella.

    VastaaPoista
  5. Mä kanssa juoksemista suosittelen. Itse olen paljon itsekseen lapsen kanssa ja liikuntaan on muuten vaikea löytää aikaa. Juoksulenkit olen tehnyt emaljungan edge rattaiden kera ja hyvin on toiminut. Poika istuu rattaissa ja katselee ja itse juoksen. Lenkit rattaiden kanssa melko rankkoja joten maaston kandee olla tasasta ja mulla max pituus on 45min. Kandee ainakin kokeilla juoksemista!

    VastaaPoista
  6. Mites olis metsässä samoilu likka selässä? Mieli lepää, verenpaine laskee ja kalorit palaa. Samalla saattais mukaan tarttua sieniä ja marjoja... ;)

    VastaaPoista
  7. hei vain ja kiitoksia super ihanasta blogista- itsellä oli samat ongelmat aikoinaan kun olin 2 lapsen yksinhuoltaja-nyt mies starttaa armeijan harmaisiin ma ja 3 lasta jo tässä elämääni ilostuttamassa-ei todellakaan löydy lapsenvahteja jatkuva rattaidenkin lykkiminen tuntuu hankalalta - meille hommattiin ps3 ja move-fitnes paketti,oon aloittanut treenaamalla joka ilta(lasten nukkuessa) 30-40 min ja kaloreita palaa ihan sikana-kalorilaskuri on myös aika jees - mulla on blogissa omat tavoitteet,mitat ja jonkin verran ruoka-kirjaakin pidän :) itseäni olen myös tsempannut(puoliksi pakottanut) ajattelemaan ettei lapseni kuole taikka saa elin-ikäisiä traumoja vaikken ensimmäisen sekunnin sisällä äännähdyksestä häntä sitteristä nosta,munkin on syötävä ja juotava,edes välillä. pascoe emäsjauhe on yksi iso painon pudottaja,mulla lähti sillä aikoinaan 4 kiloa jo ekan 2 viikon aikana,ilman kuntoilua -siitä sitten sainkin kuntoilu-äjäyksen kun olo keveni,tsemiä :)

    VastaaPoista
  8. Mulla paino pysynyt heti viikko pari synnytyksen jälkeen samoissa lukemissa kuin ennen raskautta, tosin vain arvio kun en liiemmin vaa´alla käynyt. Paino on nyt sama kuin sulla, mutta 10 cm lyhyemmässä varressa ;) Joten imetyksellä olisi kyllä saanut näppärästi kiinni sieltä normaalipainon ylärajasta jos ei olisi koko ajan vedellyt herkkuja. Ennen raskautta treenasin 15-20h viikossa ja ero siihen on huomattava. Silti eilenkin kun tarjoutui lapsivapaata niin en mennyt uimaan kuten suunnittelin vaan karsin vaatekaappia. Argh! Herkuttelusta on niin vaikea vielä vähentää, joten pitäs nyt saada riittävästi liikuntaa rinnalle. Riittävä liikunta ainakin mmulla tuppaa parantamaa ruokailutottumuksiakin. Ja lapsen kanssa vaunulenkit loppui kun se alkoi nukkua omassa sängyssä päiväunia ja laiskistuin, tuntui niin vapauttavalta kun ei enää ollut pakko käydä pari kertaa päivässä ulkona säässä kuin säässä vain jotta vauva nukkuisi.

    No, nyt olen ilmottautunut lajini nelituntiselle tiiviskurssilla tämän kuun lopussa joten lienee syytä pikkusen kohottaa peruskuntoa ettei tule ruumiita. Ei kai se auta kuin laittaa peräkärry pyörään ja lähteä lenkille!

    VastaaPoista
  9. Ajattelin antaa tähän blogiin linkin, josko saisit apuja:
    myprojectisme.blogspot.com

    Ps. Olen lukenut blogiasi kohta vuoden verran ja nyt ensimmäisen kerran ajattelin laittaa kommenttia! Tosiaan tämä blogisi on aivan älyttömän koukuttava! Jatka samaan malliin :)

    -T

    VastaaPoista
  10. Olisin kanssa tullut suosittelemaan Youtubea.
    Meillä kahden lapsen kanssa toimii - siis että äiti jumppaa kun lapset nukkuu. Jotenkin kynnys kotoa poistumiseen on suht korkea, ja nyt ois jonkinlainen "back in shape"-projekti meneillään.
    Tsemppausta sulle.

    VastaaPoista
  11. Ei siihen laihtumiseen liikuntaa tarvita, liikunta on plussa, ei pakko. Jos vain syöt oikein niin saat jo sillä ylimääräiset kilot karsittua. Jätät vain ruokavaliostasi sokerin, viljat ja perunan pois ja koostat lautasellesi enemmän kasviksia.

    VastaaPoista
  12. Sopisiko pyörälenkit lapsi kyydissä? Teekin voisi nauttia?

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi. ♥

(Yli 2 viikkoa vanhoihin postauksiin tulevat kommentit menevät valvonnan kautta, joten ethän ihmettele, jos kommenttisi ei tule heti näkyviin)

Muuta blogissa:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...