4.8.13

Se sama pyöräongelma edelleen

Kirjoittelin jo aikaisemmin, että meidän "perhevolvomme", Jopo retrolastenistuimella, ei enää palvele meitä kovin hyvin.

Jopolta vastattiin kyselyihini melko tylysti, etteivät lapsiperheet ole tarpeeksi iso kohderyhmä, jotta Jopoon sopivaa lastenistuinta kannattaisi alkaa valmistamaan. Että reippaasti vaan irrottelet sen tarakan, ostat isomman runkokiinnitteisen istuimen ja virittelet rautalanka/tukitankosysteemin, että lokasuoja pysyy paikallaan. Mielestäni mokoma pilkkominen ja vänklääminen vie puolet huvista. Jos Jopo ei sellaisenaan ole jokaisen polkupyörä, se ei ehkä ole enää minun polkupyöräni. Olen aikuiseksi ja äidiksi kasvanut vannoutunut fani, mutta rajansa kaikella. Minä (ehkä sitten ainoana) kaipaisin enemmän käytännöllisyyttä ja turvallisuutta pyörään, kuin staileja Jopo-aurinkolaseja nenälleni.

Olen siis alkanut katselemaan vaihtoehtoja sillä silmällä. Jotain pitkäikäisempää kuin mammafillari ja lastenistuin. Toki lapsi nyt kaksivuotiaana mahtuisi hienosti tarakalle, mutta entäs kun likka on viisi, ja matkaa vaikka kahdeksan kilometriä (aika perusmatka jota ajamme pari kertaa viikossa)? Pienempiä matkoja neiti ajaa silloin varmaan jo itse, mutta pitkillä matkoilla lapsi pitäisi silloinkin saada kyytiin. Ja autoa ja ajokorttia en halua hankkia, enkä näillä hinnoilla pystyisikään.

Tavarafillarit/laatikkopyörät ovat olleet paljon esillä mediassa (näin nopeasti tulee ainakin mieleen Helsingin Sanomien juttu) ja blogeissa (esim. ihanan Onnelin postauksissa ja Project Mamassa), mutta ratkaisu on tuntunut meille liian jämerältä. Emme tarvitse tilaa neljälle lapselle, kahdelle kauppakassille ja nojatuolille. Vaikka olisihan siinä puolensa. Tuntuu vain samalta, kuin ostaisi kaksihenkiselle perheelle seitsemänpaikkaisen tila-auton. Varsinkin kun hintakin on usein sen mukainen.

Peräkärriä en tahdo, olen useampaa testannut, ja havainnut meidän tarpeisiimme huonoksi. En tahdo ajella pitkiä matkoja kesät talvet niin, että lapsi on kärryssä jossain takana heilumassa. Mieluummin sitten kärvistelisin nykyisellä tavalla, huonosti istuimeensa sopiva lapsi tarakalla potkimassa minua takareisiin.

Jotain sopivaa olen kuitenkin parin kuukauden ahkeralla googlailulla löytänyt. Pieni, ketterä ja yhden lapsen kanssa sompaillessa tarpeeksi iso tavarafillari. Hintakaan ei ole tähtitieteellinen, vaikka suolainen onkin.

Kuljetuspyörä.fi myy tätä pyörää karvan alle tuhannella eurolla. 


Sisältäen kaikki oleelliset lisäosat. 



Jos säästäisin ahkerasti joulukuuhun asti, ja käyttäisin kaikki veronpalautukset, saisin tämän meille, enkä menisi konkurssiin. Siinä tosin olisi meidän joululahjamme tälle vuodelle. 

Voisin ajaa lapsen päiväkotiin ja siitä töihin, ilman venkslaamista istuimen ja kiikkerän pyörän kanssa. Pyörän painopiste jäisi aika alas, ja meno olisi varmaan vakaampaa talviliukkaillakin. Pari kertaa olen kaatunut lapsi tarakassa (mitään ei ole sattunut!) ja haluaisin välttää sen jatkossa. Laatikkoon mahtuisi se painava kauppakassikin, joka nyt kiikkuu pyörän toisessa sarvessa. Lapsi istuisi tukevasti vöissä, ihan siinä nenän edessä, jalkatilaakin olisi. Sadekaan ei paljoa haittaisi, kun kuomu suojaisi sekä lapsen, että ne tavarat. Käytettävyydestään huolimatta pyörä ei olisi tolkuttoman iso ja jähmeä, verrattuna vaikka suosittuun Baboe Big:iin. Kaikenkaikkiaan pyörässä yhdistyisi kaikki mitä tarvitsisin meidän pyöräilymme jatkumiseen, ilman muttia.

Mutta. (Kyllä, kuitenkin se mutta) Jos uskoo kokeneempia ja viisaampia, ei tällä hinnalla voi saada kunnollista pyörää, eikä varsinkaan laatikkopyörää. Jos olen kuitenkin ollut tyytyväinen tähänkin asti "ihan tavallisella" pyörällä ajamiseen, olisinko sitten tyytyväinen riittävään laatuun myös laatikkopyörällä, vai heittäisinkö rahani kaivoon?


Nyt etsinkin siis kokemuksia! 
Saa jakaa myös yleisiä juttuja lapsen kanssa pyöräilystä, mutta erityisesti kaipaan kokemuksia laatikkopyöräilystä, ja tästä pyörästä!



Ps. Postaus ei sisällä yhtäkään mainoslinkkiä/maksettua mainosta. Uskaltaa klikkailla, ei kasvata mun pyöräsäästötiliä. ;)

19 kommenttia:

  1. Äsken kymppiuutisissa oli jopojen kokoontumisajoista juttu. Siellä oli yhden pyörän perässä ns.lisäpyörä lapselle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin sitäkin! Mutta neiti on todistanut ettei pysy oman pyörän selässä vielä edes omassa vauhdissaa, kyllästyminen ja poisloikkaaminen onnistuu myös vauhdissa..

      Poista
    2. Hmmm, johtuikohan kokoontumisajoista mun edessä alkuillasta ajanut viisihenkinen perhe, joista kaikilla oli alla erivärinen jopo :)

      Poista
  2. Toi on muuten todella hauskaa pyöräilyä! Ystäväperheellä on laatikkopyörä (sähköavusteinen), jota olen päässyt testaamaan.
    Täällä Lähiömutsin blogissa oli muuten aiemmin juttua aika vastaavanlaisesta babboesta http://www.mutsiavautuu.com/2013/04/perhefillari-eli-laatikkopyora.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, mietinkin missä blogissa olin tuon babboen nähnyt. :)

      Poista
  3. Kätevän näköinen menopeli! :D Tolla kelpais huristella :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan täydellinen. :) Haluatko Tampereen nähtävyyskierroksen oppaaksi? Voin antaa sitten kyydin..

      Poista
  4. Näin täällä Jenkeissä ystäväperheellä lasten pyöräistuimen, joka oli sarvien ja satulan välissä. En tiedä, myydäänkö niitä Suomessa saati sitä, kävisikö sellainen Jopoon, mutta ihastuin itse ajatukseen lapsesta itsen ja sarvien välissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole täällä missään nähnyt, mutta tiedän mitä tarkoitat. :) Mie vaan saisin harmaita hiuksia kun keikuttelisin sarvissa sekä lasta että tavaroita.. :D

      Poista
    2. Ok :) Tosin vielä pitää tarkentaa, että istuin ei kiinnittynyt mielestäni sarviin, vaan jotenkin siihen tankoon etu- ja takapyörän välissä. Tavallaan siis ylimääräinen satula oman satulan edessä, ja sarvet edelleen ihan vapaasti käytettävissä. Mutta varmasti jos paljon olisi tavaraa edessä keikkumassa, olisi varmaan aika etupainotteinen menopeli :)

      Poista
  5. Mulla ei ole mitään kokemusta laatikkopyöräilystä, mutta tuli mieleen, että kuinkahan haastavaa se on jos on vähänkään lunta, kun tuo yksittäinen etupyörä ei oo mikään kamalan iso. Onkohan raskasta ohjata sitä talvella.hmm Oisko turvallisempi ja helpompi käsitellä sellaista jossa on 2 eturengasta (sen hintakaan ei ollu kuin 100e korkeampi verrattuna tuohon jossa 1 eturengas? Hankala tietty yrittää miettiä että miltä se tuntuisi talvisella kelillä ajaa kun ei ole kokemusta sillä ajosta edes kesällä :D Mutta näin äkkiseltään kun aattelee niin 3 pyöräisessä voisi keskittyä vaan siihen ajamiseen ja hikoiluun kun 2 pyöräisessä pitäisi keskittyä myös tasapainoiluun..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kolme pyörää olisi varmasti vakaampi, mutta tuo laatikko on meille ihan liian suuri..

      Poista
  6. Myös Maria Nordinin blogissa on ollut juttua laatikkopyörästä
    http://blogit.kaksplus.fi/kotitalouskriisi/pyoralla-paastaan/

    VastaaPoista
  7. Onko tuo "heiluminen" ainoa syy, miksi et tahdo peräkärryä? Meillä on yksipaikkainen Croozer, ja se on ihan loistava! Kannan lastani mieluummin itseni lähellä liinassa tai repussa kuin kuskaan rattaissa, mutta pyöräillessä kärry tuntuu käytännöllisimmältä ja turvallisimmalta ratkaisulta. Kärryyn mahtuu lapsen lisäksi reilusti tavaraa ja lapsi on suojassa tuulelta ja sateelta. Kärryssä lapsi voi vaikka lukea kirjaa tai leikkiä. Jos minä sattuisin kaatumaan pyörällä, nivelen ansiosta kärry pysyy pystyssä. Kärryn saa muutamassa sekunnissa irti pyörästä ja siitä saa lisärenkaan avulla tehtyä rattaat. Kärryn saa kasattua helposti säilytykseen mutta mahtuu sellaisenaan ulko-ovesta sisään vaikkapa kuivumaan. Vaikka lapsi on takanani, välimatka on kuitenkin niin lyhyt, että usein keskustelemme koko pyörämatkan ajan.

    Pyörä+kärry-yhdistelmä on tietenkin pelkkää pyörää pitempi, ja vaikkapa tietä ylittäessä täytyy olla tarkkaavainen ja varata ylitykseen enemmän aikaa. Olen kuitenkin huomannut, että kärry tuntuu kiinnittävän autoilijoiden huomion, ja meille annetaan todella usein tietä. Ekoja kertoja pyörällessämme olin todella epäluuloinen kärryn vakauden suhteen, ja ymmärrän kärryn sinussa herättämän tunteen. Kärry tuli kuitenkin pian niin tutuksi, että voin pyöräillä miltei samoin kuin ilman kärryä, enkä enää yhtään pelkää kärryn vaikka keikahtavan. Mikä parasta, lapsi nauttii todella kärrykyydistä, eikä häntä tahdo saada kärrystä lenkin jälkeen pois.


    VastaaPoista
  8. Äh! Suomeksi sanottuna vittu tätä sun kommenttiboksia eli mulla aina ongelmia blogspotin tyhmien asetusten ja ipadin kanssa. Palaan siis asiaan meilitse mutta siis lyhyesti osta laatikkopyörä mutta älä halpista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikä tässä on ongelmallista? :) Katsotaan voinko tehdä asialle jotain..

      Poista
  9. Hei!

    En tiedä, onko idea täysin pöljä ja Jopoon sopimaton, mutta moottoripyöriinhän myydään lastenistuimia 5-8-vuotiaille. Voisiko sellainen toimia teidän kyyditysratkaisuna? Hinnat ainakin ovat laatikkopyörään nähden edullisempia (jotain 2-300e). Kokemusta ei ole, mutta saisikohan sellaisen värkättyä kiinni myös Jopedin ritsille?

    Tsemppiä erinäisiin pulmanratkaisuihin! :)

    t. Teidän eloanne silloin tällöin katsomassa käväisevä äiti-ihminen

    VastaaPoista
  10. Itse blogin pitäjää voisi kiinnostaa asia yhä... Nyt oot tietenkin laatikkopyörän jo hommannut, ja hyvä niin, jos se on Bakfiets tai Babboe tai muu ei-halppis! Mutta kun kuormapyörä/Croozer-pyöräkärry/lastenistuinvaihe menee ohitse, harkitse Trail-Gator - hinauspuomia! Niin hauska värkki! Siitä on youtubessakin juttua, mutta parhaiten pääset kärryille tavarafillari.fi:n blogeissa... Siellä oli juttua hommaamisestakin, käytettynä saa joskus ja MoveGossa tai www.muksumukaan.fi:ssä ei hintakaan ollut enää ku 80 e ja jotakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on varmaan ajankohtainen sitten kun lapsi oikeasti pyöräilee pidempää matkaa itse. :)

      Poista

Kiitos kommentistasi. ♥

(Yli 2 viikkoa vanhoihin postauksiin tulevat kommentit menevät valvonnan kautta, joten ethän ihmettele, jos kommenttisi ei tule heti näkyviin)

Muuta blogissa:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...