9.2.14

"Sanavalmis"


Kävimme Teen kanssa neuvolassa. Ja lopputulemana kortissa lukee:

Hyvin kehittynyt, reipas tyttö, sanavalmis ja muutenkin ikäisensä tasoinen.

Sanavalmis on kaunis ilmaisu näsäviisaalle. Kävimme mm. seuraavat keskustelut:

Neuvolantäti: Noniin, kerroppa, onko tässä kuvassa tyttö vai poika?
T: En tiedä, sillä on housut jalassa.
N: Niiiiin, lapsella on housut jalassa, onko siis tyttölapsi vai poikalapsi?
T: No en TIEDÄ, en nää onko sillä pippeliä vai ei.

N: Kumpi kala on isompi?
T: Toinen on valaskala ja toinen kultakala. Kumpikohan?

Lisäksi sain todistaa koko repertuaarin kolmevuotiaan kekseliäisyyttä, kun on kyse annettujen ohjeiden huomiotta jättämisestä. Kun käsketään sipsuttaa, voidaan tehdä piruetteja, kinkata vähän ja tehdä kuperkeikka. Mutta sipsuttamista sai aika kauan odottaa, sirkustemput ensin. Kun käsketään heittää pallo, sitä voi ensin pukata päällä, sen päällä voi tasapainoilla, sen voi tunkea paidan alle vauvamahaksi.... saatte varmaan kuvan!

Välillä tuntuu, että olen ylityöllistetympi kuin google. Lapsella on loputtomasti kysymyksiä, joihin ei enää kelpaa se helppo ja itsestäänselvä vastaus. Vastausta seuraa aina terävänäköinen lisäkysymys asian todellisesta luonnosta. Tällä hetkellä suurimmat mysteerit liittyvät vuodenaikoihin, sääilmiöihin, sukulaissuhteisiin ja eläinkuntaan. Kolmannen puolivillaisen selityksen jälkeen avasin Googlen ja etsin vastausta kysymykseen "Mutta MIKSI se karhu nukkuu talviunia?"

Ja voi jos tämä kaikki tiedonjano olisikin vain tiedonjanoa. Mutta neiti haluaa jakaa hankkimaansa tietoa kaikille vastaantulijoille. Viimeksi perjantaina päiväkodilla oli vastassa hieman hämmentynyt työharjoittelija, joka oli tehnyt kolmevuotiaiden ryhmässä sanakorttitehtäviä, ja Tee oli sitten turhankin innokkaasti tunnistellut kortteja, kahdella kielellä. Samoin talitintin laulu oli kirvoittanut pitkän ja rönsyilevän selityksen tulevasta keväästä, auringonvalosta, lumen sulamisesta, ruohon kasvusta, muuttolinnuista, sammakon poikasista ja uimaan opettelun vaikeudesta.



Kaikki eivät suhtaudu "sanavalmiiseen" tyttööni positiivisesti. Saan jatkuvasti kuulla lapsen olevan päällepuhuja, pomottaja, leikin sanoittaja ja hullujen ideoiden alulle laittaja. Hän on se lapsi, joka saa kaikki muutkin mukaan mielikuvitusleikkiin, jossa ruokapöydässä rupeaa satamaan vettä. Onhan se välillä hillittömän ärsyttävää, mutta minun on vaikea suhtautua neutraalisti siihen, että sanavalmis tyttäreni onkin päiväkodin häirikkö ja asioiden hankaloittaja. Hän ei kuitenkaan kiusaa ketään, eikä tahallaan ole hankala ja pomottava, ryhmässä nyt sattuu olemaan 1-3 -vuotiaita, joista osa ei vielä puhu ollenkaan.  Joskus vain mielikuvitus vie, ja olennainen unohtuu. Joskus muut lähtevät mielikuvitusmatkalle mukaan. 

Toivon tuon kehityksen tuosta tasaantuvan ennen kouluikää. Todella toivon.

21 kommenttia:

  1. hehehee..omalla pojallani on samoja piirteitä..siirtyi nyt isojen ryhmään tarhassa jossa on siis 3-5vuotiaat...viihtyy sielä paaaljon paremmin ja on rauhallisempi..selkeesti siis pienten ryhmässä oli tylsää :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täällä pääsee isojen ryhmään vasta kun täyttää 4. :/

      Poista
  2. heh, ihana T :-) olen lukenut blogiasi lähes alusta asti, mutten kertaakaan ole muistaakseni kommentoinut! ihailen kovasti sinua, ja kaikkea mitä oot tehny tässä vuosien aikana. oot upea äiti! oon aina toivonu, että teijä asiat järjestyy. :) ja lopuksi vielä kysymys, mikä minua kiinnostaa itseäni kovasti kaksikielisenä! mitkä kaksi kieltä teillä ovat perheessä?

    terv. Marika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meidän perheessä on pääasiallisena kielenä vain suomi, mutta isovanhemmilla käydessä keskustelukieli on englanti, koska pappa ei puhu juuri lainkaan suomea. :) Lisäksi ipana nappaa jo repertuaariin saksankielisiä sanoja, se kun on se kieli, jolla meillä keskustellaan, kun halutaan ettei lapsi ymmärrä. ;)

      Poista
  3. Olin ihanihanihan samanlainen lapsena! Ihana T :*!

    VastaaPoista
  4. Ei kun älä toivo kehityksen tasaantuvan ennen kouluikää! Juuri tuollaisia tyttöjä me tänne tarvitaan muuttamaan maailmaa, ja sinunlaisia äitejä tukemaan niitä! Kaavoihin kangistuneille neuvolantädeille luu kurkkuun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri tuollaisia tyttöjä kiusataan koulussa kunnes ne oppivat esittämään tyhmää. Kokemuksen syvällä rintaäänellä. Toivon toki, että lapseni olisi oma älykäs itsensä. Toivon myös, että hän saisi käydä koulunsa rauhassa.

      Poista
    2. Mielenkiintoinen aihe. Älykkyyttä ja kykyä koota ihmisiä projektin (tai leikin) pariin ei minustakaan saisi sammuttaa. Toisaalta ymmärrän Spatzin toiveet tasaantumisesta. Ehkä jo esiintyviä taitoja voisi yrittää täydentää muilla johtamiskyvyllä, sellaisilla kuin muiden ryhmän jäsenten arvostaminen ja kuunteleminen. Sitä, miten niitä voisi opettaa kolmevuotialle, en vielä keksi.
      Tuo luovuuden käyttö sipsuttamisessa ja pallon hiettämisesä on kyllä huippu juttu! Selvästi T vaatii vaan haastavampia tehtäviä. Voiskohan päiväkodissa mitenkään neuvotella siitä isompien ryhmään siirtymisestä?

      Poista
    3. Tunnen tyttäreni kyllä, haasteet ovat tuolle lapselle kuin pussillinen karkkeja toiselle. Samalla kun ilahdun siitä, että tyttö osaa laskea pieniä yhteenlaskuja, huolehdin hirvittävästi tulevaisuudesta. Kouluikään on vielä neljä vuotta aikaa, ja jo nyt matematiikka, luonnontieteet ja lukeminen ja kirjoittaminen kiinnostavat mielettömästi. Mitä T tekee koulussa, jos vastassa on kaavoihin kangistunut opettaja tai ilkeitä ja kateellisia lapsia? Pitäisi luottaa koulusysteemiin, mutta se tunnetusti tasapäistää lapsia ennestään, ja jos säästöt ovat muutaman vuoden päästä samalla mallilla, ei koulun jälkeen pidetä mitään kerhoja, ole erikoisluokkia jne jotka voisivat tarjota niitä lisähaasteita.

      Ja loppupelissä tämä keskustelu on tässä vaiheessa lapsen kehitystä aika turha. Koska lapset kehittyvät omaan tahtiinsa. Voihan olla että ikätasoisempi kehitys on meillä edessäpäin. :)

      Poista
  5. Haha, turha toivo että se tuosta laantuu :D Luonne on ja pysyy! Ja hyvä vain, mitä sitä sanavalmiista ujoa kouluttamaan.. :)

    VastaaPoista
  6. Hyvä Tirppis :) Fiksu on aina fiksu. Hyvä hyvä, ihana :)

    VastaaPoista
  7. Haastavalta kuulostaa...oisko tästä sivustosta jotain apua? http://lastentieto.suntuubi.com

    VastaaPoista
  8. No on kyllä harvinaisen pälli neuvolantäti jos housut tekee hahmosta miehen. Olihan tädillä itsellään hame päällä? T:äitimies

    VastaaPoista
  9. Kylläpäs jotenkin ärsyynnyin tosta neuvolan tädin tyttö/poika-kysymyksestä. Mitä sen on edes tarkoitus mitata? Että joko tämä lapsi on sisäistänyt yhteiskuntamme määrittämät kulttuurinormit tytöille ja pojille, ts. pojilla on housut ja tytöillä hamonen.

    Hieno vastaus Teeltä typerään kysymykseen.

    Ja mitä tulee tuohon lahjakkuuteen: muistan itse käyneeni aikanani koulupsykologilla, jonka tarkoitus oli arvioida josko voisin aloittaa koulun jo vuotta aikaisemmin. Tehtävät, jotka eteeni sain, olivat naurettavan yksinkertaisia ja turhauduin niihin ja siihen typerään psykologiin jo heti alkuunsa. Luulen että Teellä oli vähän sama meininki; jos joku tollo täti pyytää liioitellun selkeästi heit-tä-mään pal-lon, niin johan sitä alkaa pitää typeränä ja tekee mielummin jotain muuta.

    Toivottavasti Tee pärjää koulussa eikä turhaudu liikaa. Minulla kävi tuuri kun sain hyvän opettajan, joka piti huolta, että meillä lahjakkaillakin riitti hommia. Minua ei koskaan myöskään pahemmin kiusattu, vaikka satunnaisia "hikari"-huomautuksi joskus tulikin. Ehkä tärkeää on juuri se tilan antaminen kavereille, ettei liikaa korosta osaamistaan tai omia ideoitaan (mikä kyllä kuulostaa vähän surulliselta). Tai että antaa poikien kopioida läksyt vihkostaan kun ne on unohtaneet tehdä omansa (tätäkin tuli tehtyä usein). No, onhan tässä vielä aikaa opetella niitä sosiaalisia taitoja.

    Ja oma kouluni oli muuten se sama, jossa Teekin todennäköisesti aloittaa jos samalla paikkakunnalla pysytte :) eli toivoa on!

    VastaaPoista
  10. Ihana T ja Äiti! :) Muistin muuten juuri, että meillä ei ole varattu aikaa 3v nla:aan. Luulin jo, että vasta 4 v on.:) Eli huomenna langoille th tädin suuntaan. Hyvä tietää, mitä odotettavissa!

    VastaaPoista
  11. Ihan mahtavan nasevat vastauksen terkkarin kysymyksiin, hyvä T!!!

    VastaaPoista
  12. Hei, ihan tuohon isompien lasten ryhmään siirtymiseen kommentoin, että sekin saattaa olla ihan "neuvottelukysymys" (jos ryhmässä on tilaa jne.). Ottaisin asian hoitajien ja päiväkodin johtajan kanssa esille piakkoin (lapsivalinnat lyödään tässä kevään mittaan lukkoon), koska onhan se ihan selvää, että 3,5 v. alkaa kyllä turhautuu tuommosessa 1-3 v. ryhmässä JOS siellä ei ole useita muita saman ikäisiä ja tätä kautta heidän ikäisilleen suunniteltua toimintaa!

    -lastentarhanope-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asiasta on kyllä keskusteltu. :) Kuitekin vuoropäivähoidossa ne aikuiset ovat useammin se kiinteä osa päivää, eivät niinkään ne muut lapset. Joten ainakin toistaiseksi Tee pysyy pienten ryhmässä tuttujen aikuisten kanssa, mutta tekemisiä jaetaan jatkossa kahdelle ryhmälle ryhmän sisällä, ihan pienet ja sitten "isot tytöt ja pojat". Ilmeisesti tilanne oli siis jo alustavasti huomattu..

      Poista
  13. Ihana Tirppis, ja tyhmät neuvolantädin kysymykset. Ihanan sanavalmis napero :D
    Mä osasin itse lukea, kirjoittaa ja laskea sujuvasti kolmivuotiaana. Mun vaari oli sitä mieltä että napero kyllästyy hengiltä, jos ei saa haastetta, ja opetti mulle kieliä. Ensin ruotsia ja sitten inkeriä, sen omaa äidinkieltä. Samalla opeteltiin kaikkea muutakin mahdollista, mitä vaari ehti opettaa. Ja kotona luin kaiken mitä hyllyistä löysin (mikä ei ehkä sinänsä ollut kovin järkevää, meillä kun oli tuhottoman paljon kirjoja ja minä luin ihan kaikkea...). Ja kun sekään ei vielä riittänyt, mut lykättiin pianotunneille ja opetettiin kanteleensoittoa, ja viisvuotiaana pääsin kuviskerhoon, että olis jotain tekemistä.
    Ekalla tietenkin osasin jo kaiken mitä muut vasta opetteli, ja kärsin järjettömästä turhautumisesta ensimmäiset kolme vuotta. Ei vaan saanut mennä luokkaa ylemmäs "kun ei muutkaan ole päässeet".
    Toivottavasti nykyään saa joko mennä vuotta aiemmin kouluun tai suoraan ylemmille luokille jos kerran osaa jo.

    Mutta tsemppiä sulle google-automaatin roolissa, tiedän hyvin ettei lapsi noin vaan tyydy siihen "siksi kun minä sanon"- vastaukseen :D

    VastaaPoista
  14. Mä en tiedä näätkö sä näin vanhaan postaukseen tulleita kommentteja, mutta halusin silti kommentoida. Meidän luokalla oli ala-asteella poika (tai oikeastaan kaksikin), jotka osasivat kaikkia enemmän muunmuassa matematiikkaa ja toinen näistä pojista laski ala-asteella jo monta vuotta vanhempien matematiikkaa. Me muut opiskeltiin omia juttuja ja hän laski itsenäisesti yläastelaistenkin laskuja. :) Joten mä uskon vahvasti, että T:lle annetaan mahdollisuus tehdä oman tasonsa juttuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin vanhoihin postauksiin tulevat kommentit tulee mulla erikseen tarkastettavaksi, jotta näen varmasti jokaisen. :)

      T on jo nyt saanut päiväkodissa siirtyä eskareiden kanssa puuhaamaan aina kun meninki on neidin osaamistason mukaista. Puhuminen kannattaa aina!

      Poista

Kiitos kommentistasi. ♥

(Yli 2 viikkoa vanhoihin postauksiin tulevat kommentit menevät valvonnan kautta, joten ethän ihmettele, jos kommenttisi ei tule heti näkyviin)

Muuta blogissa:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...