16.6.14

Käden ojennus

Verenluovuttaminen on hirvittävän tärkeää. Joka arkipäivä tarvitaan 1000 luovutusta, jotta verta riittäisi kaikille tarvitsijoille. Onnettomuuksien uhreille, leikkauspotilaille, syöpäsairaille, keskoslapsille. Keinoverta ei ole olemassa.

Olen pitkään halunnut luovuttaa verta, mutta joutunut katsomaan vierestä, kun muut ovat voineet ojentaa kätensä tärkeän asian puolesta. Tänään sain ensimmäisen kerran tarpeeksi alhaisen hemoglobiinilukeman, jotta sain itse luovuttaa. 



Katsokaa nyt. Ihanan alhainen lukema, ja ihkaensimmäinen luovutus. 175 on yläraja, että eihän sitä kaukana olla vieläkään, mutta tarpeeksi kaukana.

Tunsin suurta syyllisyyttä aikanaan rintamaidon viemäriin valuttamisesta, kun valumaitoa ei huolittu keskosille ravinnoksi, ainoastaan pumpattua. Maidonkerääjiin imetysten aikana valunutta maitoa meni viemäriin noin puoli litraa päivässä, ja se tuntui niin väärältä.

Yhtä väärältä on tuntunut se, että veriryhmäni käy aivan kaikille, on niinsanottua hätäverta, mutta korkean punasolumäärän takia sitä ei ole voitu vastaanottaa. Siksipä olenkin nyt niin tohkeissani! 460ml ei ole paljoa, mutta jollekin se voi olla elintärkeää.

 Käyttekö te luovuttamassa verta?
Nyt saa vähän kehaista itseään niillä kymmenillä luovutuskerroilla!

26 kommenttia:

  1. Käyn luovuttamassa ja luovutin myös äidinmaitoa (pumppasin). Olen ajatellut myös luuydinreksiteriin kirjautumista ja siinä vaiheessa kun omat lapset on kaikki tehty ja jos kelpaan vielä niin voisin luovuttaa myös munasoluja. Mikään näistä ei ole minulta pois ja juuri moni noista voi jopa pelastaa jonkun hengen! Jokaista, joka saa luovuttaa, pitäisi kannustaa luovuttamaan, sillä monet pitää sitä pahempana kuin se onkaan. Henkilökunta on aina ollut tosi ystävällistä ja sen voi keskeyttää jos tuntuu pahalta tms. Kuitenkin ketään ei saisi myöskään pakottaa luovuttamaan jos se tuntuu mahdottomalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuota munasoluluovutusta olen itsekin harkinnut, kun en kohtusyistä enää itse voi saada lapsia, mutta munasolut on käypää tavaraa. Se hormonihoitojuttu vaan vähän arveluttaa..

      Tuplapeukut maidosta ja verestä! :)

      Poista
  2. Luovuttaisin verta, mutta minulla on pysyvä luovutuseste, joten en saa. Siksipä koenkin jotenkin erityisen tärkeäksi sen, että voin luovuttaa äidinmaitoa. Myös munasolujen luovutusta olen harkinnut, mutta epäilen, etten kelpaa siihenkään. Pitää selvitellä kunhan vauva kasvaa ja imetys loppuu.

    VastaaPoista
  3. Wau, kuulostaa hienolta. :))) Hurjan korkea toi hemoglobiini sulla. :o HUI! Omani oli tuossa kesällä ihan normaalitilassa jotain 115. : D Mulla taas siis aina ollut ongelmana se, että hemoglobiini on liian matala verenluovutukseen, muuten varmaan kävisinkin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näistä punasoluista riittää jaettavaksi. :D Pyrin tästä eteenpäin käymään aina kun vain saan, niin ehkä tuo hemppa pysyisikin inhimillisissä lukemissa.

      Poista
  4. Mulla sama kuin edellisellä, eli aina liian alhainen :D Verenluovutus myös hieman kammottaa, sillä jo sormihaavankin verran luovuttamani veri alkaa jo heikottaa. Ehkä kuitenkin joskus rohkaistun, jos saan hemoglobiinini nousemaan. Luuydinluovutusta olen myös miettinyt, sillä jotain haluaisin luovuttaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Piikkikammoisille en kyllä suosittele, mutta mä voin tietty lähteä sun kanssa, voin pitää kädestä ja puhua sulle hassuja! :)

      Poista
  5. Itsekin kävin viime viikolla kolmatta kertaa luovuttamassa verta. Haluan todellakin olla avuksi muille kun kerran pystyn :)

    VastaaPoista
  6. Olen itse saanut verta, kun olin todella heikossa kunnossa. Arvostan suunnattomasti niitä, jotka luovuttavat vertaan ja antavat toisille kenties mahdollisuuden elämään...
    valitettavasti oma hemoglobiini (90-100) ei anna mahdollisuutta luovuttamiseen, eikä rintamaitoakaan herunut edes omalle lapselle :'(
    Arvostan siis tekoasi ja toivottelen teille oikein ihanaa kesää!!

    VastaaPoista
  7. Kävisin, mutta epäsäännöllinen työ ( paljon valvomista, päivät voi venyä yli 30 tuntiin ) saa aikaan sen että hemoglobiini on niin matala etteivät kelpuuta. Ja tiedän sen johtuvan työvalvomisesta, koska kun olin puoli vuotta vapaalla, kohosi hemoglobiinikin... noh, ehkä joskus saan työpaikan tavanomaisilla työajoilla ja pääsen taas luovuttamaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enpäs ole ajatellut, että tuollainenkin vaikuttaa. Minulla on säännöllinen vuorotyö (aamutunteja) ja se ei ainakaan alentavasti vaikuta hemoglobiiniin. Tsemppiä hurjan kuuloisiin työaikoihin, toivottavasti joku säännöllisempi osuu vielä kohdalle!

      Poista
  8. Viisi kertaa oon käynyt, mutta nyt imetys lykkää seuraavaa kertaa :) Luuydinrekisteriin myös kuulun. Maitoa olisin luovuttanut erittäin mielelläni, mutta havahduin siihen kahden kuukauden kohdalla eli kun takaraja oli juuri mennyt. Harmittaa vieläkin - niin paljon maitoa meni hukkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin pitkään tuota luuydinrekisteriä, mutta jotenkin (erityisesti epäonnisen epiduraalin jälkeen) arveluttaa mun selkärankaan sorkkiminen. Reippauspisteet sulle, itsellä ei uskallus riitä.

      Poista
  9. Täyttäessäni 18 oli verenluovutus yksi niistä asioista, joista iloitsin ja jota olin odottanut jo pitkään! Käyn yhä säännöllisen epäsäännölllisesti luovuttamassa, en muista missä kerrassa menossa mutta ehkä jossain 10-15 välissä? Asun niin usein pätkiä ulkomailla, että oon kyllä suurimman osan ajasta jossain karanteenissa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mie kelpaisin aina kaikelteen muuten kyllä. Nuo ulkomaajaksot kyllä aiheuttaa varmaan pieniä laskutoimituksia, että milloin sitä kelpaa ja milloin ei. :)

      Poista
  10. Useamman kerran ehdin luovuttaa täysi-ikäisyyden ja ensimmäisen raskauden välissä. Ennen tätä toista raskautta en ehtinyt kun imettävä ei saa luovuttaa. Ja mua pisti hurjasti hymyilyttämään tuo korkea hemoglobiini kun itse astelen aina verenluovutukseen asenteella "jos on riittävän korkea hemoglobiini". Alarajaa on hiponut, mutta kertaakaan ei ole käännytetty pois. Ja viimeisen luovutuskerran 136 tuloksesta olin valmis vannomaan, että heidän laitteet on rikki, ei mulla voi olla niin hyvä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieno juttu! Toivottavasti tämä muistuu taas mieleen kun kroppa on kokonaan omassa käytössä. :)

      Poista
  11. Itse leikkaussalissa työskentelevänä olen samaa mieltä, veren luovutus on tärkeää. Pariin otteeseen on verikeskus tarjonnut "ei oo":ta, pitää odottaa että veret lennätetään Helsingistä. Itsekin käyn aina kun vain pystyn ja muistan, vaikka mun suonten löytäminen on välillä hoitajille hirveän vaikeaa. Mutta saahan sieltä paikan päältä hyvää tuoremehua sitten vaivanpalkaksi. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mie join tuoremehut ennakkoon, alhainen verenpaine kun saattaisi muuten tehdä tepposia.

      En ole tajunnutkaan, että niitä luovutettuja sitten kuskaillaan pitkin Suomea, jotenkin luulin että ne jäävät paikallisemmin käyttöön. Mielenkiintoista.

      Poista
  12. Hienoa toimintaa. Mies luovuttaa säännöllisesti. En tiedä monesko kerta sillä jo on takana, kun niin tiheään käynyt. Minusta ei ole itsestäni luovuttamaan. Hemppa liian alhainen ja niin kova pelko ettei tahdo saada verikoettakaan otettua :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pelko on kyllä ihan aiheellinen syy olla menemättä. Ei se niin kivaa ole. Tirppa oli mukana katsomassa, koska piti ihan todistaa, että äidiltäkin voidaan ottaa verta, ja äitikin on ihan reipas. Pikkuneiti on kestänyt nyt parin kuukauden aikana kolme eri settiä verikokeita..

      Poista
  13. Oon käynyt suunnilleen 20kertaa luovuttamassa verta. Inhoan piikkejä, mut paras tapa pitää aikoinaan liian korkea hemoglobiini aisoissa. Mulla laski jonkun verran sieltä yli 170 arvosta alaspäin hemoglobiini ja siks oon jatkanutkin.

    VastaaPoista
  14. Mulla 9 luovutuskertaa takana. Olen nyt 21-vuotias eli aloitin veren luovuttamisen heti täytettyäni 18 :) Olen yrittänyt saada kavereitanikin ja miestänikin luovuttamaan.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi. ♥

(Yli 2 viikkoa vanhoihin postauksiin tulevat kommentit menevät valvonnan kautta, joten ethän ihmettele, jos kommenttisi ei tule heti näkyviin)

Muuta blogissa:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...