16.10.14

Laatikkopyörä talvikuntoon


Laatikon talviajokuntoon laitto on odottanut aikaa parempaa, ja lomalla siihen oli mahdollisuus, kun uskollisen ratsun ei tarvitse olla käyttövalmiina joka päivä ja joka hetki. Koska Kouvolasta en ole löytänyt pyöräkorjaamoa, joka vastaanottaisi laatikkopyörän huollettavakseen ilman muttia, ajelutimme ajoneuvomme junalla vanhalle kotipaikkakunnalle, liikkeeseen jonka tyytyväinen asiakas olen ollut pienen ikäni.

Menomatkalla korkealattiajunassa. Ei hyvä, mutta meni.

Useamman viikon olen kiroillut aamusella, kun kulku on jotenkin tahmean oloista ja aamupakkasilla vaihteet ovat ikävästi jäässä. Pyörieni luottokorjaaja vei sen pienelle ajelulle ja takaisin tultuaan sanoi, että pyörässä on töitä, mutta hän hoitaa. Olisin voinut tyytyä vastaukseen, mutta halusin tietää alustavan vikalistan, ja listaa riitti.

Puoli vuotta (ja reilut kaksituhatta kilometriä sitten!) tehdyt kiristelyt piti tehdä uudelleen. Takajarru kaipasi lisää pitoa. Takapyörän napa oli vaurioitunut, kiitos uuden päiväkodin ratasepelipyörätien. Pinnat piti kiristää. Joitain pienempiäkin käyttökulumia/löystymisiä korjattaisiin ja liikkuvia osia rasvattaisiin. Lisäksi toivoin, että hän tekisi jarruista ja vaihteista talvikestävät,  kolmen yli kaksimetrisen vaijerin irrotus, kuorista poisto, putsaus, aseöljykäsittely ja takaisin kasaus kun ei ole ominta osaamisaluettani.

Keväällä tehty "talven jäljiltä" huolto oli vain pientä hienosäätöä ja yhden puhjenneen takakumin vaihto. 

Yhteensä huoltoihin osineen on mennyt rahaa 152,70e, lisäksi olen maksanut uuden laatikon rahdit 30e ja purkin venelakkaa vanerinpäätyjen tuplalakkauksiin, n.10e. Eli vuosikustannus polkupyörän ylläpitämisestä päivittäisessä käytössä on ollut pyöreästi 200 euroa. Kuulostaa paljolta, kun vanhaa pyörää huollatin alle sadalla eurolla vuosittain, mutta Jopossapa ei ole vaihteita tai vaijereiden päässä olevia jarruja, eikä laatikon vaihdosta johtuvia kuluja luonnollisestikaan tullut. 
Ilmaista polkupyöräilykään ei siis ole, mutta huomattavasti halvemmalla selviän pyörällä kulkemisesta, kuin auton ylläpitämisestä renkaanvaihtoineen ja huoltoineen.

(Pitää muistaa sekin, että koska teen työmatkani polkupyöräillen, verovähennyksiin saa laittaa 80 euroa. Sillä kustannus lähes puolittuu.)

Melko huoletontakin tämä pyörän korjaus oli, sain hinta-arvion etukäteen, ja sitten vain tapoimme aikaa puistoissa leikkimällä ja kavereilla kyläilemällä.



Korjauksen valmistuttua sain pyöräni kansioon kuitin, jossa oli eritelty jokainen tehty kiristys ja osanvaihto, tiedetäänpähän ensi vuonna mitä asioita tarkistella. Lisäksi on kiva tietää, mistä maksaa. Normaalisti irvistelisin satasen laskun edessä, mutta nyt olin paitsi varautunut siihen, myös täysin tyytyväinen saamaani asiakaspalveluun ja korjauspalveluun. Lähtiessäni "normaalia hankalamman" pyöräni kanssa liikkeestä sain vielä iloisen toivotuksen tuoda se taas keväällä huoltoon, on kuulemma piristävää vaihtelua korjaajallekin.

Ajelin vastahuolletun laatikkomme kotiin leveästi hymyillen. Taas rullaa seuraavat puoli vuotta kepeästi ja turvallisesti.

Paluumatkalla pääsimme matalalattiajunaan. Matkustimme vain yhden pysäkinvälin, siksi keskellä eteistä.

Antakaa minulle vertailukohta?
Mikä on hintalappu 365 päivän autoilulle?

17 kommenttia:

  1. Mä en edes halua laskea kustannuksia meijä autoilulle. En uskalla, mutta jos vähän.. Laina autosta 188€/kk, viikossa bensaa noin 100€:lla... Vakuutukset, renkaat, öljynvaihdot, kuluvat osat.... Mutta maalla asuneena aina on ollut auto ja ilman autoa ei osaa elää. 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kyseenalaista auton omistamista muilla! :) Minusta vain on mielenkiintoista lukea erilaisista elämäntapavalinnoista, esimerkiksi me asumme pienissä mutta viihtyisissä vuokraneliöissä vaikka salaa haaveilen kohtuukokoisesta vanhasta puutalosta kaupungin laidalla. <3 Lisäksi ihailen aidosti ihmisiä joiden koti on aina tip top, mutta itse en kykenisi moiseen. :DD

      Poista
  2. noh, pelkkä ajoneuvovero on kepeästi enemmän kuin tuo pyörähuollon summa.

    meillä on kyllä auto, mutta helpoin tapa säästää on olla sillä ajamatta. eli pyörällä ja kävellen liikutaan niin paljon kuin mahdollista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on totta! Bensa on niin iso osa auton kokonaiskustannuksia, että ajamista järkevöimällä rahaa säästyy jo melkoisesti.

      Poista
  3. Paitsi että verovähennyksissä matkakustannusten omavastuu on 600 euroa, joten tuo pyörällä kulkemisen 80 euroa on vähän "turha" jos muita matkakustannuksia ei ole. Ainakin näin oli viimevuonna kun vielä veroviraston penkillä työaikaani kulutin. ja tunnetusti veroja ei ainakaan lasketa ajan mittaa... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enpä muuten tarkistanut hyödyinkö sen paperin palauttamisesta mitään, eli koskeeko toi omavastuuosuus myös pyöräilyä.

      Poista
    2. Pöh, tarkistin. Tuon 80e tosissaan saa vähentää vain yhdistettynä vaikka julkisten käyttöön, omavastuu on aina 600e.

      Poista
  4. Joo, eipä tuo summa vielä ihan hurjan hurjalta kuulosta! Varsinkin kun kyseessä on kuitenkin isoksi osaksi selkeästi ammattimiehen palkka.

    Sanoisin, ettei tuolla summalla saa vuodeksi kuin autoon sivupeilin :D Veikkaisin että veroihin, vakuutuksiin ja huoltoihin menee meillä vuodessa helposti toista tuhatta euroa. Siihen vielä bensat ja auton hankintahinta, niin siinähän sitä ollaan...

    PS. Tämä kaikki kannattaa muistaa seuraavaksi kun maksellaan kavereille bensarahaa kyydeistä. Itsekin meinaan usein syyllistyn maksamaan nipinnapin oman osuuteni bensoista, vaikka se auton hinta tulee kyllä ihan jostain muusta :)

    VastaaPoista
  5. Vakuutukset on 500e/vuosi ja vero 150e/vuosi. Jos vuosittain huoltaa öljyt+suodattimet+tulpat jotka mies vaihtaa itse niille tulee vain ostohinta, noin 300e ehkä perushuoltoon jos mitään suurempaa ei hajoa tai tarvitse vaihtaa. Katsastus 50e. Eli ilman bensoja ja ostohintaa autolle meillä tulee vuodessa hintaa noin 1000e. Vaan bensahan sitten maksaakin. Tosin meillä on autoja enemmän kuin 1 mutta tuossa yhden auton arvioitu summa :)

    VastaaPoista
  6. Auton kulut vuositasolla n. 2000 - 2500 euroa sisältäen vakuutukset, veron, renkaan vaihdot ja kausisäilytyksen, katsastuksen ja huollon, mutta ei bensoja, auton ostokuluja tai joidenkin vuosien välein uusittavia renkaita. Vanhemmalla autolla huollot voivat tulla hyvinkin kalliiksi. Polttoainekulut riippuvat sitten tietysti siitä, paljonko autoa käyttää :)

    VastaaPoista
  7. Tälläinen pikainen mututuntuma siis auton pitämisestä on, että minulla menisi yksi kokonainen kuukausipalkka vuodessa ylläpitoon vähäisellä ajamisella. Auts. Lisäksi sen ajokortin ja auton hankkiminen se vasta kallista onkin..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, kyllä se yhdeltä ihmiseltä sen yhden kuukausipalkan auto helposti vuodessa nielee. Itselläni on siskoni kanssa yhteinen auto, joten kustannukset puolittuvat. On mahdollista, kun kumpikaan ei käytä autoa päivittäiseen työmatkailuun. Ja toisaalta kustannusten osalta kannattaa siinäkin mielessä, että esim 800 kilometrin edestakainen mökkimatka taitetaan useimmiten yhdessä (juna maksaisi kahdelta lähes kolme kertaa enemmän, kuin auton bensakulu on).

      Poista
  8. En osaa antaa hintalappua autoilulle, mutta meillä ainakin hujahtaa kevyesti korjaamolle parisataa, kun jotain pitää huoltaa/korjata. :( Meillä käytetään autoa harkiten, mutta kuitenkin bensaan uppoaa pitkä penni vuodessa. Kerralla tyhjään tankkiin uppoaa n. 80 euroa ja kyllä sitä kerran tai pari kertaa kuussa pitää tankata. Käymme vanhempieni luona 200 km päässä melkeinpä kerran kuussa, joten silloin menee sitten ekstraa.

    Tyttäresi on todella kaunis, mutta kaunis on äitikin. :)

    VastaaPoista
  9. Kyllä se autoilun hintalappu melkoisen hurjaksi muodostuisi joten jätetäänpä laskematta. Viimeisin huolto syönyt jo tuon sun summan eikä riittänyt. Toisaalta autolla taitetaan sellainen määrä matkaa ettei se onnistuisi mitenkään pyörällä. Itse liikun jalan huomattavan määrän kilometrejä vuodessa eikä keskustassa autoa tarvitsisi selvitäkseen. Miehen työpäivä tosin venyisi valovuosien pituiseksi jos työajot menisi pyörällä, että siinä auto antaa itsensä takaisin rahan menosta huolimatta.

    TTosi

    VastaaPoista
  10. Hienoa, että oikeasti huollatatkin pyöräsi, itse vasta opettelen siihen näin aikuisiällä. Toisaalta en kyllä ole ajanut kovin suuria kilometrimääriä viime aikoina. Tiedän käyttämäsi korjaamon ja se liike on kyllä mainio. Surettaa vaan, kun tietää että tuskin se enää kymmentä vuotta kauempaa on olemassa :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se ei ainakaan jää sitten meidän perheen ostoksista kiinni! Huollatan siellä molemmat pyöräni, ostan sieltä kypärät jne ja nyt joulupukin konttiin ajattelin käydä sovituttamassa lapselle luistimet. Siinä on liike missä olen saanut yhtä hyvää ja asiakasta arvostavaa palvelua 9-vuotiaana ja melkein 25-vuotiaana! <3

      Poista
  11. Maatopyörä, 100e/v uusiin ketjuihin, n200 - 350/v renkaisiin riippuen uusiiko nastat, oljyt ja rasvat n 100e / 4 vuotta. päällee vaatekulut. Ei se ole halpaa pyöräillääkään.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi. ♥

(Yli 2 viikkoa vanhoihin postauksiin tulevat kommentit menevät valvonnan kautta, joten ethän ihmettele, jos kommenttisi ei tule heti näkyviin)

Muuta blogissa:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...