26.10.14

Mikä Spatz?

Pohdin aika ajoin blogin kirjoittamista omalla nimelläni, äitini on kuitenkin antanut minulle persoonallisen nimen, eikä kaimoja tule usein vastaan. Tämä bloginimeni on minulle kuitenkin paljon muutakin kuin nimimerkki, se on muisto ja lempinimi. Omasta nimestäni ei ole ikinä väännelty lempinimiä, enkä koskaan voinut sietää hellittelynimityksiä isäihmiseltä. Tänäkin päivänä korvaani särähtää, jos joku jättää nimestäni osan pois, tai vääntää siitä jotakin mielivaltaista.

Saksassa asuessani naureskelin ääneen kaikille hassuille eläinaiheisille hellittelynimille, joita he antoivat ystävilleen ja kumppaneilleen. Hasi, Mausi, Bärchen, Schnecke. Yhtenä päivänä huomasin kotiutuneeni, kun minusta oli täysin luontevaa, että tyttöpuoliset ystäväni ja perheeni viittasivat minuun nimillä Spatz ja Spätzchen. Varpunen. Vuosi Saksassa jäi taakse, mutta nimi pysyi mukanani, isäihmisestä tuli minulle Käferchen, ja saksan kieli on yhä minulle ajattelukieli, se kieli jolla höpötän itsekseni polkiessani töihin aamuvarhaisella.

2008
Pitkän harkinnan jälkeen annoin tatuoida nimeni kuvan muodossa iholleni. Varpunen kuvastaa tatuointina vapautta ja pysyvää rakkautta, mutta on ennenkaikkea muistutus minulle siitä, että ihminen on vapaa tekemään elämästään itsensä näköisen. 
Sain vuosia myöhemmin rinnalleni Tirpan, tuon sievän pienen tyttäreni. Ehkä joku päivä saan vihdoin otettua iholleni sen toisen pikkulinnun.

Toivottavasti teistä ei siis tunnu siltä, että antaisin teille vähemmän itsestäni, kun pidän kastenimeni ystävien, perheen ja tuttavien kesken käytettävänä. Annan tälle blogille ja sen lukijoille paljon muuta.


Neljän blogivuoden aikana olen kertonut itsestäni varmasti jo paljon, mutta luulenpa, että seuraavia asioita eivät kaikki pidempääkään lukeneet minusta tiedä:


1. Olen hyvin huonokuuloinen. Minulla on ollut kuulolaite vuodesta 2006, mutta pärjään arjessa huulilta lukemalla ja keskittymällä. Hälisevä ympäristö ja uudet ihmiset stressaavat minua, ja hermostun uusissa ääniympärisöissä, varsinkin kaikuvissa tiloissa.

2. Ylioppilastodistuksessani oli viisi E:tä, halusin silti valmistua ammattikoulusta leipuriksi.

3. Vihaan kastumista. Tykkään uimisesta ja suihkussa valumisesta, kylpyammeesta lillumisesta puhumattakaan, mutta inhoan kastautumista ja kastumista. Siksi saatan pähkäillä tunninkin kylpytakissa ennen suihkuun menemistä.

4. Olen aina ajoissa. En täsmällinen, vaan ajoissa. Olen juna-asemalla vähintään varttia ennen junan lähtemistä, enkä voi ymmärtää ihmisiä, joiden mielestä ajoissa on täsmälleen-sillä-kellonlyömällä. 

5. Tulin ehkä raskaaksi 20-vuotiaana, mutta olin kiltti teini. Olin töissä seurakunnalla, vietin iltojani kirjastossa ja esittelin potentiaaliset poikaystävät aina ensin äidilleni. Yläasteella haaveilin lähetystyöntekijäksi lähtemisestä.

6. Minulla on ollut kolme sukunimeä, vaikken ole ollut kertaakaan naimisissa.

7. Inhoan kenkiä ja sukkia. Vaihdan aina suoraan sukattomasta sandaalikaudesta villasukkakauteen, ja käytän puuvillasukkia vain töissä ja silloin kun on pakko olla asiallinen. Minulla on kylläkin heikko kohta kauniille korkokengille, mutta rajallisesti mahdollisuuksia pitää sellaisia.

8. Olen ollut palomies. Minulla on nuoremman sammutusmiehen pätevyys. Valitettavasti raskaus ja yksinhuoltajan elämä pakottivat jättämään rakkaan harrastuksen/työn vapaapalokunnan parissa.

9. Olen ajanut autolla kerran, tai kaksi, riippuen laskutavasta. Ensimmäisen ja viimeisen kerran. Ajoin viisi minuuttia, jonka jälkeen kaivoimme autoa pitkään ja hartaasti irti lumipenkasta.

10. En voi saada, enkä halua enempää lapsia. Tirppa on ja pysyy ainokaisenani.



Muuttuiko kuva minusta?
Haluatko kysyä jotakin?

21 kommenttia:

  1. Mielenkiintoisia paljastuksia itsestäsi. :)) Saako udella, että mikset voi saada lapsia?

    VastaaPoista
  2. Olipa mielenkiintoinen postaus. Ja pakko kehua että jaksan jatkuvasti ihastella ulkonäköäsi, olet todella persoonallisen näköinen ja aivan mielettömän kaunis nainen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi. Tuli hyvään saumaan kun murehdin minusta otettuja valokuvia ja susirumaa olemustani niissä. :D

      Poista
  3. Empä ole tiennyt että olet saksalainen, mitä kieltä puhut tirpalle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan suomalainen olen. :) tirpalle puhutaan suomea ja opetetaan englantia.
      -spatz kirjautumatta

      Poista
  4. Haa mulla kans vpk-tausta ja nuorempi sammutusmies tässä hei! :) tosin pakko myöntää, että nyt useamman vuoden tauon jälkeen en taida osata enää mitään... edelleen puhun silti tauosta, ehkä joskus palaan takas ja sittenhän ne opitkin pikku hiljaa palaa. Haaveiletko sä paluusta? Ja mä en tajua miksi, mutta luen aina sun bloginimen eka että Stonz, joku lukuviba :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Selvisipä sekin mysteeri miksi näytät niin tutulta, ollaan varmaan vietetty aika monta kesää pentuina yhdessä hyttysiä läpsien :D

      Ja kyllä, haaveilen paluusta riveihin, mutta ilman puolisoa se ei onnistu ennen kuin lapsi on kouluikäinen.

      Poista
  5. Näin lapsettomuudesta kärsivänä kiinnostuin tuosta kymppikohdasta. Haluatko kertoa tuosta hieman tarkemmin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyseessä ei ole ehdottomasti-ei-ikinä-onnistu, mutta synnytysvaurioista ja rankasta arpeutumisesta johtuen lisäraskaus olisi erittäin riskialtis. Olen siis mieluummin elävä äiti yhdelle kuin kuollut äiti monelle.

      Poista
  6. Onpa mielenkiintoista kuulla näitä isoja ja pieniä asioita sinusta :) tulee esille se hämmentävä juttu että vaikka tunnut niin tutulta niin kuitenkin on niin paljon mitä sinusta ei tiedä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä blogi on oikeasti hyvin pieni siivu siitä mitä elämä oikeasti on, vaikka aika avoimesti asioita jaankin. :)

      Poista
  7. Kiva postaus. Olet nätti. Ja tuntuu, että olet sitä myös sisältä päin ;)

    VastaaPoista
  8. edelliseen - minut löytyy Landemutsin takaa :D

    VastaaPoista
  9. Heh, ompas hauskaa että joku muukin on kroonisesti ajoissa jokapaikassa. Minua on tästä leikillisesti "pilkattu", kun olen jokapaikassa vähintään sen puoli tuntia etuajassa. Ehkä kaikista karmein painajaiseni olisi myöhästyä jostain... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mie olen myöhästynyt töistä kun kännykästä loppui yöllä virta. Vuosi jo mennyt ja vieläkin hävettää. :D

      Poista
  10. Ei haittaa, vaikket halua oikeaa nimeäsi jakaa. Tiedän joidenkin bloggareiden oikeat nimet mutten häpeäkseni muista niitä kuitenkaan.

    Olen joskus miettinytkin mistä nimimerkkisi tulee. Varpunen kuulostaa kivalta ja kun sieltä lintumaailmasta olen itsekkin lapsena saanut hellittelynimiä.
    Ei kuvasi muuttunut tämän postauksen myötä. Olet kaunis ja annat itsestäsi kuvan ettet filmaa vaan olet sitä todella omalla vakaalla tavallasi.

    Olen jostain syystä kiinnostunut oikeasti tapaamaan ja näkemään oletko todella tätä mitä blogisi kautta sinusta saa kuvaksi. Kyllä herätit ainakin uteliaisuuden tällä :)

    TTosi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu. Laitan sulle sähköpostia tässä jossain välissä :)

      TTosi

      Poista

Kiitos kommentistasi. ♥

(Yli 2 viikkoa vanhoihin postauksiin tulevat kommentit menevät valvonnan kautta, joten ethän ihmettele, jos kommenttisi ei tule heti näkyviin)

Muuta blogissa:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...