6.11.14

Teinivuodet takanapäin

Huomaan välillä puhuvani muista vanhemmista "aikuisina". 


Tajusin kuitenkin, että olen vakituisen oloisessa työssä, lapseni haluaisi jo kovasti olla koululainen, aion asua tässä asunnossa pitkään, kuulun useampaan yhdistykseen, harrastan kotoilua ja ulkoilua, olen yksi niistä. 

Lapseni on kasvanut rääpäleestä isoksi tytöksi, ja minä ihan totta olen kasvanut ja suoraan sanottuna vanhentunut siinä samalla. 

Kun Tirppa syntyi, olin 20-vuotias ja neuvolaa myöten teiniäidiksi tituleerattu. Olin saanut lapsen ensirakkauteni kanssa heti ylioppilaskirjoitusten jälkeen, asuin vauvan kanssa kaksin yksiössä ja suurin huolenaiheeni äitinä oli se, että vauva puklaili paljon. 

Nyt olen ollut lähes neljä vuotta äiti, ansainnut nämä naururypyt silmäkulmissa, huolirypyt kulmien välissä ja väsyneet renkaat silmien alla. Olen hoitanut, huolehtinut, riemuinnut, nauranut, hössöttänyt, panikoinut, hermostunut, opastanut ja rakastanut. Olen antanut kaikkeni ja enemmän. Lapsen kasvaessa ovat kasvaneet murheet ja riemutkin.

Silti se teiniäiti-leima istuu otsassa tiukasti. Arkailen kertoa ikääni tavatessani muiden lasten vanhempia. Mietin aina, että onko häpeä olla tämän ikäinen yksinhuoltaja. Harkitsen aina ennen mielipiteeni kertomista, mitä tälläinen yhden lapsen teiniäiti mistään mitään tietää. 


Nämä kuvat otin kun olin lähdössä päiväkodin vanhempainyhdistyksen perustamiskokoukseen. Muistin ottaa lapselle eväät ja tekemistä, itselle kokousmuistiinpanoja varten vihkon ja tarjolle vesirinkeleitä ja tuorejuustoa.

Tavoilleni uskollisena lähdin hiukset työpäivätakussa ja omenat korvissa heiluen. Harmaan paidan nappasin suoraan narulta. Meikkaaminenkin jäi kun ripsiväri oli kuivunut purkkiin. Huulirasvaa sentään oli.

Kukaan ei kysynyt ikääni. Sain luottamustehtävän.

Tältäkö se nyt tuntuu ja näyttää, olla ihan vain aikuinen, ihan vain äiti?

9 kommenttia:

  1. Jännittävää. Eihän kaksikymppinen enää edes ole teini sanan varsinaisessa merkityksessä. Teiniraskaus ehkä, mutta teiniäiti et ole koskaan ollutkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olin 20 jo raskaaksi tullessani. Joten teknisesti ottaen olin "nuori äiti" mutta ympäristö suhtautui samalla tavalla kuin yläasteella lapsensa pyöräyttäneeseen.

      Poista
  2. Taidetaan olla likipitäen saman ikäisiä. Mulla on lähinnä käynyt niin, että ihmiset on aina ihmetellyt miten olenkaan niin nuori. Kuvittelevat kolmikymppiseksi ja perustelevat perään ikäarvionsa ajatusmaailmallani, ei ulkoisella olemuksella :DD

    Tuo yksinhuoltajuus. Mielestäni yksinhuoltajia arvostetaan enemmän, jos ikää on lähempänä neljääkymppiä. Nuoria yksinhuoltajia helposti edelleen katsotaan nenänviertä pitkin, joka on tosi kurjaa. Tuskinpa monikaan on suunnitellut raskautuessaan asioiden menevän siihen pisteeseen, ettei lapsella tule olemaan molempia vanhempia läsnä elämässä :/

    -Pappadiippa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep. Jos olet ollut naimisissa ja ikää on yli kolmekymmentä, olet yksinhuoltajana sankarin kehäsi ansainnut. Ole kaksikymppinen yksinhuoltaja, olet elämäntapaluuseri, joka ei osannut a) huolehtia ehkäisystä tai b) pitää miestä.

      Poista
    2. Voi kurjuus, miten lannistava ajattelutapa! Toivottavasti ihmiset eivät oikeasti ajattele näin, vaikka nuoresta yksinhuoltajasta siltä tuntuisikin.

      Minä kadehdin nuoria äitejä. Minusta on hienoa, että lapsella on äiti (ja isä), joka itsekin muistaa millaista oli olla lapsi. Pidän siitä, miten lapsenhoitovuodet sijoittuvat elämänkaareen jos lapsen (tai lapset) saa alle 25-vuotiaana. Silloin jaksaa touhuta vielä mahdollisten lastenlastenkin kanssa. Sain itse esikoiseni 24-vuotiaana ja pidän itseäni "vain" keskivertoäitinä, vaikka tilastollisesti en ylläkään ensisynnyttäjien keski-ikään. Toivon silloin tällöin, että olisin saanut esikoiseni paljon aikaisemmin, mutta silloin elämäni olisi varmaan muotoutunut monelta muultakin kantilta toisenlaiseksi.

      Minä ajattelen nuorten yksinhuoltajaäitien olevan sankareita, jotka ovat jo nuorina olleet kyllin rohkeita ja periksiantamattomia kantamaan vastuuta. Näkemykseni taustalla on jonkun muotoilema ajatus siitä, että niitä äitejä, jotka eivät hankalan tilanteen tullen päädy aborttiin tulisi arvostaa. En tarkoita, että abortti olisi aina nuorien äitien tapauksissa ollut SE toinen vaihtoehto, ja henkilökohtaisesti toivoisin että jokainen lapsi saisi syntyä avioliittoon sitoutuneille vanhemmille. Mutta koska kaikki ei todellakaan aina mene niin kuin toivoisi, niin mielestäni pitäisi kiittää niitä ihmisiä, jotka vaikeuksia kohdattuaan ottavat ohjat käsiinsä ja porhaltavat kohti tulevaa kantaen vastuunsa sen sijaan että syyteltäisiin nuoria äitejä epäonnistujiksi.

      Jos näkisin jossain päiväkodin vanhempainyhdistyksen kokouksessa vanhoja ja nuoria äitejä, niin luultavasti olettaisin nuorien äitien olevan "pätevämpiä" äitejä. Huomaan helposti ajattelevani, että heillä on syvempi käsitys lapsen maailmasta. En osaa oikein sanoa, mistä oletukseni johtuu. Ehkä vanhemmat äidit vaikuttavat minusta enemmän urasuuntautuneilta, koska miellän pikkulasten äitiyden kuuluvan nuoreen ikään. En tarkoita, että näin todella olisi, mutta vastapainona tälle mielenkiintoiselle merkinnällesi halusin tuoda ilmi, että minun ajatuksissani ihanneäiti on nuori.

      Poista
  3. Hassua, kun minulla on ihan eri kokemus asiasta. Olen kohdannut päivittelyjä lähinnä kypsemmällä iällä hankituista lapsista, naisista jotka vaikka uran tähden ovat lykänneet lisääntymistä tai raskautuvat "riski-iässä". Nuori äiti kuuluu usein yhdistettävän freesiyteen ja terveyteen. Omakohtaista mielipidettä minulla ei iästä ole ja päivittely lähinnä ärsyttää. Ikä kuin ikä, kai se kannattaa ottaa molemmissa tapauksissa vain rikkautena:)

    VastaaPoista
  4. Vastaukset
    1. Kiitos. :) Hirveästi uutta näkökulmaa ei ole tarjottavaksi tähän teiniäitikeskusteluun, mutta huomasinpahan, että ne teiniäiditkin kasvavat joskus aikuisiksi ja ovat vain äitejä muiden joukossa.

      Poista

Kiitos kommentistasi. ♥

(Yli 2 viikkoa vanhoihin postauksiin tulevat kommentit menevät valvonnan kautta, joten ethän ihmettele, jos kommenttisi ei tule heti näkyviin)

Muuta blogissa:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...